La Maria Amelie bli!

Maria Amelie var modig da hun valgte å stå fram med sin historie. I stedet for å straffe mennesker som bidrar positivt til samfunnsdebatten, burde vi åpne for mer arbeidsinnvandring. Maria har beriket hele det norske folk, og regjeringens behandling av henne bryter med ethvert prinsipp om en liberal rettstat. Ingen vil tjene på å sende ut Maria Amelie, minst av alt de som trenger det mest: de andre papirløse. Hør på Venstre og la Maria bli! skriver STUV-leder Petter Rønning i et innlegg som du kan lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Akkurat nå, når jeg skriver dette leserinnlegget, sitter jeg og ser på debatten om Maria Amelie.
Det er så mange tanker jeg tenker og meninger som kommer, og blusser seg opp.
Alle er like for loven, men loven åpner for å dømme etter skjønn. Maria Amelie kom hit som mindreårig, og er godt integrert i det norske samfunn. Hun flyktet med foreldrene fra Kaukasus, via Finland, men var selv for ung til å kunne fatte noen beslutninger. Hvorfor skal hun straffes for valgene foreldrene tok?

Maria Amelie

Foto: Pax forlag

I september kåret Ny Tid Maria til Årets Nordmann 2010. Deler av begrunnelsen lød: "Ifølge norske myndigheter er 25-åringen ikke engang norsk. Til tross for at hun har bodd åtte år i landet, til tross for at hun har universitetsutdanning fra Trondheim, til tross for at hun skriver kronikker og boksider på perfekt norsk, og er frivillighetssjef for noen av Norges største festivaler."
Dette er tydeligvis ikke norsk nok for regjeringen. Feilen ligger ikke hos Politiets Utlendingsenhet, de gjorde bare jobben sin. Ja, de sendte åtte politibetjenter. De stilte forberedt, og ville unngå en konfrontasjon med tilhengere. Det er ikke politiet som skal ha kritikk, det er loven. En umenneskelig lov som burde forandres, nå.

Ja, Maria er flink. Og mange argumenterer med at det er feil at en ressurssterk person som snakker ut får bli, mens de som ikke har samme muligheter blir sendt ut. Men jeg ser ikke situasjonen slik. Ved at mennesker som Maria går ut i media og er ærlige, blir urettferdige saker som denne løftet opp fra skyggen og inn i lyset. Og kanskje også andre kan få den samme muligheten, en mulighet alle papirløse innvandrere burde ha.

Flere SV-representanter, blant annet Heikki Holmås, har uttalt seg kritisk mot arrestasjonen. Likevel stemte de i 2008 mot lovforslagene som ville gitt Maria rett til opphold. Det var Venstre som fremmet disse forslagene. Det ene skulle sikre rettighetene til papirløse innvandrer, og det andre skulle gjøre det mulig for innvandrere å «bytte kø», eksempelvis fra asylsøker til arbeidstillatelse. Det må virkelig være flaut å tilhøre SV.

Tidligere i uka var det mange som gikk i fakkeltog for Maria Amelie.

Foto: Solveig Nilsen

Og ironisk nok er det i år Nansen-året, og hun ble arrestert på Nansenskolen. Og i sin tid, ble Fridtjof Nansen hedret med flere priser for hans arbeid for flyktninger. Og dobbeltmoralsk er det at konstituerende justisminister Grete Faremos far ble reddet fra tyske konsentrasjonsleirer ved hjelp av de hvite bussene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**