Gjenreis yrkesfagene!

Frafallet i videregående skole presenteres som et av vår tids største samfunnsproblem.
Hver tredje elev dropper ut av videregående skole, Frafallet er størst blant gutter på yrkesfag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Vi må ha tro på ungdommen. At ungdommen fatter gjennomtenkte og velbegrunnede valg. Når to av tre forlater videregående skole så er dette altså velbegrunnet, på tross av at man risikerer å stå uten jobb. Statistikk viser at sjansen for å havne utenfor arbeidslivet er mye større dersom man ikke gjennomfører videregående utdanning.

Skole, elev, tavle, undervisning

Foto: Microsoft

Venstre tror grunnlaget for læringsglede og mestringsglede legges allerede på barne og ungdomsskolen. Elever som faller utenfor finner ofte lite glede i de teoribaserte fagene. De praktiske fagenes posisjon i grunnskolen er altfor svak. Altfor ofte behandles fag som kunst, håndverk og sløyd lemfellig og vilkårlig.
På tross av at samfunnet bygges daglig av håndverkere og formgivere så gis ikke håndverksfagene i grunnskolen status, betydning eller faglig påfyll som nødvendig.
Istedenfor å se på håndverksfagene som et "artig tilskudd" til øvrig fagplan kan vi begynne å se på håndverksfagene som en grunnpilar i forståelsen av samfunnet.
For praktisk motiverte elever er det mulig å lære både matematikk, fysikk og engelsk gjennom praktiske øvelser ved sløydbenken. Gjennom utøvende kunstfag kan man lære norsk, historie, geografi og mange andre fag. Det finnes like mange muligheter som kreative lærere og elever, dersom frihet gis til den enkelte skole.

Skole, elev, tavle, undervisning

Foto: Microsoft

Istedenfor å sidestille håndverksfagene må vi integrere de.
Problemet fortsetter når elevene søker seg til yrkesskolen hvor de tror de endelig skal få prøve ut sine interesser og ferdigheter. Istedenfor at man kastes ut i praktiske øvelser, settes man nok en gang ved den gamle kjedelige skolebenken, bare denne gangen med enda mindre oppfølging, høyere krav og større ansvar for egen læring.

Trearbeid håndverk snekring

Foto: Bjørg Lien

Det kan da virke som et fornuftig standpunkt for et ungt menneske å avslutte eutdannelsen og forsøke å skaffe seg en praktisk jobb istedenfor.
Regjeringen fremmer nå en rekke forslag som plaster på såret. Men for å gjøre noe med problemet må vi gjøre noe med hele studieforløpets holdninger til de praktiske fagene. Vi må gjenreise statusen til håndverkeren.
Vi må sørge for mer praktisk arbeid ved videregående yrkesskoler samt læring av teori gjenom praktisk arbeid i grunnskolen.
Venstre vil sørge for flere lærlingeplasser, mer bedriftsutplassering og involvering av privat næringsliv i det videregående utdannelsesforløpet.
Vi må vri fokus fra karakterer til motivasjon, fra pugging til praktisk arbeidslyst. Til det trengs en grunnleggende holdningsendring som må gjennomsyre hele utdanningsforløpet.
Vi politikere kan være med å endre dette, men det som må til er en fullstendig helomvending av Gudmund Hernes reform 94. Arbeiderpartiet har gjort yrkesfagene til annenrangs utdanning. Nå må vi på nytt gjenreise yrkesfagenes stolthet!

Ståle Sørensen
Leder Drammen Venstre
Bystyrekandidat valg 2011

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**