Venstre vil ha brustein

Leder for Drammen Venstre er sjokkert over manglende historisk forståelse og ber innstendig kommunen om å bevare brusteinen rundt Bragernes kirke

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Mens andre storbyer som Stavanger, Bergen og Oslo bruker titalls millioner på å gjenskape gamle gateforløp med brustein så foreslås det å rive en av de siste sammenhengende brusteinsbeleggene i Drammen. Dette er historisk vandalisme og begrunnelsen for å fjerne brusteinen og erstatte dem med asfalt er svake. At steinen er glatt og på mange måter upraktisk er noe vi må lære oss å leve med. Det må settes inn resurser som sørger for at steinen vedlikeholdes og veidekket saltes eller strøs skikkelig.
Byens gulv er viktig for en totalopplevelse av Drammen. Alle som har vært i Bergen har opplevd hvor vakkert det er med brosteinsbelagte gater og hva de tilfører i opplevelsen av byens helhet og historie
sier Ståle Sørensen.

Ståle Sørensen

Foto: Foto: DT

Narvestad

Han advarer mot etater og fagpersoner som opptrer som vaktmester Narvestad i møte med ufunksjonelle hindringer.
Byen er ikke bare et funksjonellt sted, men også en opplevelse for oss som bor her og de som ønsker å besøke den. Glemmer vi å ta vare på de historiske sidene ved byen vil den også miste mye av sin sjel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**