Lokalpolitikk – Prioriteringer

I venstre skal vi denne uken ha program-, nominasjons- og årsmøte. I et demokrati er denne type aktivitet avgjørende for at vi som samfunn skal utvikle oss og finne den retning vi vil at kommunen skal ta.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Arild Raftevoll

Foto: Privat

Vi er alle avhengig av de tjenester kommunen leverer i mange deler av vår hverdag og da er våre politiske prioriteringer viktige. Vi i Venstre ser flere utfordringer og rom for forbedring, her er noen få eksempler:

Ha en kontinuerlig planleggingsprosess med tilrettelegging av infrastruktur og areal for næring- virksomhet i kommunen. Miljøhensyn og prinsippet om bærekraftig utvikling skal være den røde tråden i disse prosessene.
Kollektivtrafikken på Askøy kan vel sies å være gammeldags. Den følger akkurat de samme rutene som før, det virker ikke som om den er tilstrekkelig tilpasser brukerne, og det er for få avganger og for mye bytting/overgang på rutene. Men det finnes flere mulige løsninger. – Park n’ ride med hyppigere avganger. – Flere direktebusser. – Hyppigere avganger i rushtiden. Skal folk i større grad benytte kollektiv tilbudet må det i tilrettelegges bedre og være mer effektiv.
Vedlikehold av offentlige bygninger. Etterslepet på kommunale bygg er på mange millioner kroner, noe mange år med forsakelse av både sittende og forrige styret må ta ansvaret for. Samtidig som standarden ikke kan kalles spesielt høy på må brukere og beboere betale full pris for dette. Dette er ikke godt nok.
Ungdom og kultur er viktig. Huset er et av de viktigste samlingstedene på øyen, og jeg har stor tro på at det blir fortsatt populært framover. Men nord på øyen er tilholdsstedene få. Målet må være at vi på sikt få utvidet aktiviteten i huset nordover. Altså å sitte i gang et likt tilbud på Ravnanger eller lenger nord vil være positivt.
Hvis helsa svikter eller en har behov for hjelp av andre årsaker skal det kommunale hjelpeapparatet være parat med skreddersydde tiltak. Vi må tilby omsorg ut fra den enkeltes behov. Vi må gi den enkelte større valgfrihet i egen hverdag og tilrettelegge tiltak og tilbud. Det betyr noen ganger at det må bli mer til de som trenger det mest!

Penger, økonomi

Foto: Microsoft

Vi kommer nok til å treffe mange utfordringer i årene som kommer ikke minst på grunn av de rammene økonomien gir oss. Regjeringen kunne trygt gitt vekst kommuner som oss større overføringer uten at vi må innføre skatt på verker og bruk. Med den vekst i innbyggertall det er lagt opp til blir ikke akkurat situasjonen enklere. Men vi ønsker å ta utfordringen og vil bruke valgåret på å vise hvordan.

Om du har meninger om våre prioriteringer vil vi gjerne høre fra deg, kom og treff oss når vi har stands hvor "vi lytter til folket"!

Arild Raftevoll

Lyttestands