Ny leder i Lenvik Venstre

Jasmin Agovic-Nordaas ble i kveld valgt til ny styreleder i Lenvik Venstre. Arve Cruickshank fortsetter som nestleder og topper valglista hvis lokallaget vil.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

-Jasmin er dyktig og har den energien som skal til for å løfte oss, sier avtroppende lokallagsleder og legger til : Nordaas er jo et kjent Venstrenavn i Lenvik…

Lokallaget håper på å få inn minst to neste gang. -Det vil gjøre en forskjell. Vi var nær ved å klare det sist, nå har vi muligheten, sier Cruickshank. Fylkesleder Roar Sollied innledet før debatt om sentrale og lokale saker. Rune Eriksen, lokallagsleder i Tranøy var også til stede i nabokommunen.

Hvem er Jasmin?

Jasmin Agovic-Nordaas

Foto: eget

Jasmin kom alene til Norge fra Jugoslavia i 1992, 16 år gammel. Han er nå 35 år, gift med Monica, har et barn og bor på Finnsnes. Hans foreldre og søster bor i dag i Bosnia Herzegovina.

Jasmin lærte seg norsk forholdsvis fort ved at han aktivt valgte å sosialisere med etniske nordmenn. Han hadde mange småjobber i Midt-Troms, og etter en tid som arbeidsledig meldte han seg for vernepliktstjeneste. Han følte han hadde et behov for å betale tilbake til landet som hadde gitt han et anstendig liv. Etter avtjent førstegangstjeneste søkte han Universitet i Tromsø, og studerte historie. I dag er han i ferd med å avslutte mastergrad.

Lett å velge Venstre
Politisk interessert har han alltid vært. Han vokste opp under et kommunistisk ett-partiregime. -Å vokse opp under slike omstendigheter der hvert ord som omhandler regimet måtte veies både to og tre ganger, og deretter komme til et liberalt demokrati med en av de eldste og mest liberale grunnlover i verden slik som den i Norge, gjør at jeg setter mye større pris på frivalg, ytringsfrihet og demokrati enn kanskje andre nordmenn gjør. Alt for mange borgere av dette landet tar demokratiet for gitt, noe som henger sammen med det faktum at Norge har vært, mer eller mindre, demokratisk siden den nevnte konstitusjonen var skrevet for snart 200 år siden. Den gylne middelveien, dvs. sentrumspolitikk som balanserer og modererer de radikale yterpunktene i det politiske landskapet, er det som opptar og fascinerer meg mest. Blander man dette med en god dose av mer human innvandringspolitikk, målrettete miljøløsninger som fremtidserstatning for oljebasert økonomi, støtte til småbedrifter, som er kjernen i det norske næringslivet, og fornuftig skolepolitikk, så var det ikke vanskelig å finne parti i mitt liv — nemlig partiet Venstre, sier Jasmin Agovic-Nordaas.

Nytt styre i Lenvik Venstre er:
Jasmin Agovic-Nordaas
Arve Cruickshank
Tove Smevik
Claus Bergh
Ingunn Lothe Strømsnes

Vara: Lars Kristoffersen, Arnstein Smevik

Årsmøtet valgte Tove og Jasmin til utsendinger til fylkesårsmøtet, der Arve møter som styremedlem i fylkeslaget. Og det møtet foregår også på Finnsnes, 5.-6. feb. Da er det også fylkesnominasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**