Hvorfor ha personvern så lenge vi kan ringe billig på ferie?

Svein Roald Hansen og Arbeiderpartiet har i en serie innlegg i FB forsvart å innføre datalagringsdirektivet (DLD) i Norge. Klikk deg videre for vårt tilsvar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per Elling Braseth-Ellingsen

DLD er et direktiv som pålegger Norge å lagre trafikk- og lokaliseringsdata fra innbyggernes bruk av telefon, mobiltelefon, bredbåndstelefon, e-post og internett. Det vil si informasjon om hvem som kommuniserer med hvem, hvor det kommuniseres fra, når det kommuniseres og hvordan det kommuniseres. Man kan forestille seg at det sto en kontrollør ved telefonen din og noterte hvem du ringte til, når du ringte og hvor lenge samtalen varte. Eller at det sto en kontrollør ved postkassen og noterte hvem du sendte brev til og hvor du befant deg da brevet ble postet. En behagelig tanke?

Hansen hevder at “Hvis Norge skulle si nei til datalagringsdirektivet, er regjeringens vurdering at EU vil sette de delene av EØS-avtalen som dette direktivet berører, ut av kraft. Slik er reglene hvis vi ikke vil godta et direktiv”, og at det dermed vil bli dyrere for folk å bruke mobiltelefon på ferie. Den vurderingen skulle jeg likt å sett, Hansen. Fordi den vurderingen som regjeringen har lagt ved høringsnotat til direktivet, sier noe helt annet. To av landets mest anerkjente eksperter på EU/EØS-rett: Finn Arnesen og Fredrik Sejersted, konkluderer med at: “En midlertidig ut av kraftsetting av direktivet vil følgelig neppe redusere norske myndigheters reguleringsfrihet i de spørsmål direktivet regulerer, ha betydning for norske aktørers tilgang til markeder i andre EØS-land eller for norske brukeres stilling.” På norsk: å si nei til DLD vil ikke føre til dyrere mobilregninger for folk på ferie.

Du som leser dette får avgjøre om du stoler på jusekspertene Arnesen/Sejersted eller politikeren Svein Roald Hansen, jeg vet hvem jeg tror på. Det Hansen tilfeldigvis glemmer å nevne er hva som faktisk blir dyrere ved å innføre DLD. Kostnadene er beregnet å ligge mellom 250 mill til 2 mrd for direktivet. Ikke minst gjør lagring av smarttelefoners posisjon at det blir langt flere data å lagre. I Danmark ble det i 2008 lagret 450 milliarder dataposter relatert til DLD. 83 000 i snitt pr. danske. Kostnadene for denne lagringen er det forbrukerne som til syvende og sist må betale, så Svein Roald Hansen kan spare oss for sin bekymring for telekostnadene på ferie. Jeg venter i spenning på hva desperasjonen i AP vil medføre av nye utspill i kampen for kontroll over deg og meg i hverdagen. Trusler om dyrere telefonregning på ferie er et nytt lavmål. Ingenting overrasker lenger.

Per E. Braseth-Ellingsen
Leder og 3. kandidat Fredrikstad Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**