Vil ha permitteringslov

Venstres leder Trine Skei Grande mener lovgiverne må sikre rettigheter for uorganiserte arbeidstakere ved permitteringer. – Jeg synes fagorganisasjonene må ha mer tro på seg selv, enn at de må sikre seg monopol på rettigheter, sier hun til Dagens Næringsliv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Loven må sikre rettigheter for uorganiserte, sier Trine Skei Grande.

Foto: Caroline Roka

DN har satt fokus på rettigheter som permittert etter at advokat Nikolay Skarning tapte en sak for en uorganisert permittert. Lagmannsretten fastslo at vedkommende ikke hadde rettigheter som uorganisert. Skarning har siden utarbeidet et lovforslag som ble sendt regjeringen og fagorganisasjonene. LO har blankt avvist å gi uorganiserte flere rettigheter med henvisning til at Hovedavtalen er tilstrekkelig, og at de som ønsker slike rettigheter kan melde seg inn i en fagforening. NHO har gitt støtte til dette synet. YS, Tekna og Akademikerne har et annet syn.

– Fagorganisasjonene må ha mer tro på seg selv enn at de må sikre seg monopol på rettigheter, sine Trine Skei Grande. – Venstre er helt enige i at loven må sikre uorganiserte rett til informasjon og drøftelser før permitteringer, som kan vare i opptil et helt år, sier hun til DN i dag.

– Det er mange på organisasjonsfrihet dersom befolkningen må melde seg inn i en fagorganisasjon for å få rettigheter i forhold til arbeidsgiver. Skei Grande sier også at hun forstår at NHO vil ha færre reguleringer. – Men det må skje på andre områder. Arbeidstakernes rettigheter må ivaretas.

Les også DNs leder om saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**