— Norge må støtte den hviterussiske opposisjonen

— Den norske regjeringen må gi direkte støtte til den hviterussiske opposisjonen, sier Helge Solum Larsen, som er nestleder i Venstre og leder i Venstres internasjonale utvalg. — Samtidig må regjeringen forenkle retningslinjene for støtte til norske organisasjoner som har samarbeid med opposisjonelle grupper i Hviterussland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Frode Kleppe

Ifølge valgkommisjonen i Hviterussland ble president Aleksandr Lukasjenko gjenvalgt med nærmere 80% av stemmene i gårsdagens presidentvalg, et valg som lenge har blitt betegnet som en farse. Selv om opposisjonen i større grad enn tidligere har fått drive valgkamp, har mesteparten av mediedekningen dreid seg om Lukasjenko.

Voldsbruken mot opposisjonspolitikere og demonstranter viser også hvor langt unna et demokratisk tankegods Lukasjenkos regime er, mener Venstres nestleder.

— Det er helt essensielt at land som Norge nå gir all mulig støtte til alle de krefter i Hviterussland som jobber for en demokratisk utvikling i landet, sier Solum Larsen. — Norge må motvirke den isoleringen president Lukasjenko utsetter befolkningen sin for, blant annet ved å tilby studentasyl til hviterussiske studenter som har mistet studieplassen sin for deltakelse det regimet anser som i ulovlig politisk aktivitet, og ved å legge økt press på Russland for å spille en mer konstruktiv rolle i sitt naboland.

Helge Solum Larsen roser også Unge Venstre for deres mangeårige engasjement for Hviterussland. Unge Venstre har hatt egne observatører i Hviterussland denne helga, og har allerede rapportert om forholdene i landet til flere norske medier.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**