Godt for demokratiet

Kommunestyret på Nøtterøy har gått inn for å opprettholde dagens antall kommunestyrerepresentanter neste valgperiode.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

I dag er det 41 representanter i kommunestyret på Nøtterøy. Dette antallet var foreslått redusert. Dette kunne medført at enkelte av småpartiene kunne ha blitt redusert til enmannsgrupper, eller totalt blitt utradert, om de siste tiders meningsmålinger skulle vise seg å holde stikk, og bli neste års valgresultat.

Representant

Foto: freedigitalphotos.net

Det å ta vare på mindretallet i et demokrati er en viktig oppgave. Det gjennom å se på hvordan majoriteten behandler minoriteten man virkelig kan se hvor godt et demokrati fungerer. Kommunestyret må ikke bli så lite at det ikke er plass til politiske minoriteter, lærlinger og menigmanns stemme.

Venstre har ikke noe ønske om å gå tilbake til å sitte med en representant i kommunestyret gjennom en periode. Vi har som mål å øke vår oppslutning ved neste valg. Da ville det vært uheldig om vi skulle miste en representant, fordi antallet kommunestyrerepresentanter var redusert. Venstres gruppe i kommunestyret ytret også et ønske store hovedutvalg, slik at representasjonen også der blir mer representativ i forhold til hva enn valgresultatet måtte bli.

Teamleder

Foto: freedigitalphotos.net

Ved å opprettholde 41 representanter er det blitt lagt til rette for at flere stemmer kan komme til orde i debatten. Er det noe demokratiet har godt av, så er det å la flest mulig komme til orde. Om vi snevrer inn minoritetenes mulighet for å komme til orde, kan det være med på å sette i gang en utvikling som polariserer debatten, og danner grunnlag for ekstremisme.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**