Regjeringen har åpnet for at kommuner kan innføre kommunal eiendomsskatt også på tjenesteytende næringer fra 2011. Kommunen står fritt innenfor gitte rammer innretninger av eiendomsskatt. Erfaring viser at er en særskatt først innført, er den i praksis ikke reversibel, jamfør Gjøvik kommune.
Eiendomsskatt rammer usosialt, jamfør lavinntektsgrupper og eldre med fast eiendom. Et annet moment er at en slik type skatt vil virke negativ for økt tilflytting til bygda vår. Et tredje moment er hvordan takst av eiendom skal foregå, hvilket avgiftsgrunnlag, hvilke promillesatser?
Sentrale myndigheter har tilkjennegitt at de nye likningstakster ikke vil legge føringer på takstgrunnlaget for eiendomsskatt. For å gi kommunene bedre handlingsrom er det mulig hvis stortingsflertallet, de «rødgrønne», lar kommunene beholde noen få prosent av den vanlige bedriftsbeskatningen.
Det statlige byråkrati maler jevnt og trutt, og skaper tøffe utfordringer for kommuneøkonomien. Det må tilføres ekstra frie midler til kommunene fra sentrale myndigheter ut fra de krav, forskrifter og direktiver som Stortinget pålegger lokalsamfunnet.
Venstre er ikke tilhenger av øremerkede midler, men at overføringen styres av lokale folkevalgte. Det er noe av Venstres demokratiske plattform. Innføring av eiendomsskatt er ingen god løsning.
Erik Fagerheim, styremedlem Østre Toten Venstre