Bolystagent

-I forbindelse med arbeidet mot en sunn økonomi for kommunen, ble det nedsatt kommiteer som skulle se på forskjellige muligheter for å få til dette. De fleste kommiteene nevner “bolyst” og det å satse på eksisterende og nye innbyggere i aldersgruppe 20-40 år som en viktig del av inntekstpotensialet til kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

I kommunens handlingsprogram 2011-2014 fra s 5 står det:

“..ut fra de utfordringene som ligger i å styrke befolkningsutviklingen i kommunen gjennom økt tilflytting, ble det i styringsdokumentet for 2010 pekt ut følgende 3 innsatsområder som er videreført i 2011:

-Arbeidsplasser og næringsutvikling

-Boligpolitikk

-Profilering og omdømmebygging”

Tilsamme utgjør disse satsingsområdet det vi nevner som Bolyst. Alt som gjør at en får lyst til å forbli boende eller bosette seg et sted.

– Dersom vi skal få til dette må det avsettes ressurs til arbeidet utover det som er der i dag. Venstre er klare over at det virker som et paradoks å skulle ansette noen i tider der det utføres dramatiske kutt. Det er forøvrig viktig at kommunen fortsetter å utvikle seg til tross for et økonomisk handlingsrom som er lik 0, og at vi ikke slutter å se på inntektspotensialet. Venstre har forslag til inndekning av stillingen for å komme i gang, som ikke går på kommunens driftbudsjett. Sier kommunestyre- og formannskapsmedlem Helga Feste Hunter.

Med bakgrunn i dette kommer Østre Toten Venstre til å fremme forslag under årets budsjettsak i kommunestyremøtet 16. desember, om å ansette en bolystagent. Østre Toten Venstre foreslår at stillingen i første omgang kan finaniseres ved å benytte Utviklingsfondet, men målet er at den på sikt finansieres ved omsøkte prosjektmidler. Utviklingsfondet ble etablert etter forslag fra Venstre i budsjettbehandlingen 2009, nettop med tanke på utviklingsprosjekter som kan øke inntektene til kommunen, men som det ikke er midler til

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**