Oslo Cancer Cluster på plass

– Venstre er glad for avtalen som sikrer etablering av et viktig kunnskaps- og forskningsmiljø i Oslo, og at vi samtidig får bygget ny Ullern videregående skole, sier Kjell Veivåg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Oslo Cancer Cluster Innovasjonspark AS (OCCI) er et senter for forskning og utvikling innen kreftmedisin. OCCI har nå fått en avtale med kommunen der man skal samarbeide om utvikling av parken, som også inneholder en nybygget Ullern videregående skole. Avtaleforholdet løper i 25 år fra overtagelse, og kan siden fornyes av kommunen i inntil 55 år deretter.

Venstres Kjell Veivåg er nestleder i kultur- og utdanningskomiteen i Oslo bystyre. Han er meget fornøyd med avtalen som nå er vedtatt.

Kjell Veivåg

Foto: Reidar Lerdal

– Lokaliseringen av biotekbedrifter på området vil kunne gi verdifulle synergieffekter av nasjonal og internasjonal betydning. En integrasjon av næringsliv med utdanning og forskning i regi av Universitetet i Oslo, Radiumhospitalet, Rikshospitalet og Ullern videregående skole vil kunne bidra til at det etableres et ledende innovasjons- og læringsmiljø innenfor bioteknologi, realfag samt helse- og sosialfag. Forskning, læring og pasientbehandling vil ligge vegg-i-vegg, og akademia, klinikk og bedrifter samlokaliseres. Radiumhospitalets betydning som et nasjonalt kreftsenter og som tyngdepunkt for kreftforskning i Norge vil bli ytterligere forsterket gjennom denne utbyggingen, sier Veivåg.

– Når det gjelder ny Ullern videregående skole viser elevtallsfremskrivingene at det er et stort behov for nye elevplasser i dette området, og skoleprosjektet sikrer en kapasitetsøkning på 235 elever, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**