Et bredt kulturtilbud krever satsing på profesjonelt og frivillig nivå

Kulturplanen har etter Venstres syn mange kvaliteter, uttalte Aina Dahl under fylkestingets behandling av strategisk kulturplan for Vestfold. -Venstre ønsker først og fremst å bygge kulturell identitet og kompetanse i Vestfold, fortsatte hun i sitt innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Aina Dahl

Foto: Karin S. Frøyd

– Vårt fylke har en stolt kulturarv og Venstre vil prioritere tiltak på dette området, fortsatte Aina Dahl i sitt innlegg. I sitt innlegg kom Aina Dahl inn på mange sider av planen, og hennes innlegg i debatten er i sin helhet gjengitt nedenfor.

"Kulturplanen for Vestfold for 2011-2014 har etter Venstre syn mange kvaliteter. Samtidig vil vi stille kritiske spørsmål ved noen av de foreslåtte satsingene.

Planens del 1 peker på viktige utviklingstrekk i vår tid, for eksempel den økte profesjonaliseringen innenfor kulturlivet.

Vi skal arbeide for at Vestfold utvikler et profesjonelt kulturliv med dyktige kulturarbeidere.
Fra Venstres side er likevel ikke profesjonell kultur det eneste svaret. Venstre har alltid vært og vil alltid være opptatt av å støtte det frivillige kulturlivet.

Arbeidslivets kulturseilas (AKS)

Foto: AKS

I de kommende fire år vil Vestfold Venstre kritisk vurdere forholdet mellom satsing på de profesjonelle og de frivillige. Og her vil jeg bruke Arbeidslivets Kulturseilas (AKS) som eksempel. Fylkeskommunen bruker allerede store ressurser på AKS. Venstre vil signalisere at vi i de framtidige budsjettene ikke vil støtte ytterligere satsing på AKS i sin nåværende form.
Vi bør vurdere prosentfordelingen av midler mellom fylkeskommunen og bedriftene.
Noen av bedriftene som er med i AKS har kanskje mer enn andre anledning til å tilegne seg kulturopplevelser uten økonomisk støtte fra fylkeskommunen.

Derimot satser vi gjerne videre på Den kulturelle skolesekken som er et flott målrettet og velfungerende tiltak for barn og unge.

Ved budsjettbehandlingen i de neste fire årene vil Venstre vurdere å bruke en større del av kulturbudsjettet på de frivillige organisasjonene. Frivilligheten er en ressurs som vi må bli mer bevisst på — ikke minst med tanke på å støtte dugnadsånden.

Venstre ønsker først og fremst å bygge kulturell identitet og kompetanse i Vestfold.
Vårt fylke har en stolt kulturarv og Venstre vil prioritere tiltak på dette området.
Vi er derfor godt fornøyd med planens satsing på kulturminner, på Vikingfylket Vestfold og Middelalderbyen Tønsberg.

Bøker

Foto: M. A. Bjørkli.

Venstre støtter også planen satsing på bibliotek, folkehelse og friluftsliv.
I den anledning vil jeg berømme fylkeskommunens utgivelse av de nye turkartene i Vestfold.
Kulturplanen understreker at det er viktig å bygge en fellesidentitet knyttet til Vestfold. Dette er for Venstre et svært viktig utgangspunkt.

Vi mener det i en global verden er viktig å ha med seg en sterk lokal og regional kulturell identitet.
Derfor ønsker Venstre å videreføre Vestfold festspillene og arbeide målrettet for et stadig bedre regionalt teatertilbud.

Vestfold blir fattigere som kulturfylke dersom vi mister et bredt kulturtilbud til hele befolkningen.
Det går mot jul, og i den forbindelse brukes våre kirker, av både kristelige og ugudelige til kulturopplevelser, i form av konserter og julespill.

Kirken har gjennom generasjoner vært en viktig kulturbærer her i landet, og det er litt påfallende at kirken som kulturbærer ikke er nevnt i kulturplanen.

Til slutt en liten pussighet som jeg stusset på:

Logo Teater Ibsen

Foto: Teater Ibsen

I kulturplaner sier vi gjerne noe om hvordan vi ser på oss selv. I planen heter det at "Vestfold har et urbant mønster med mange og relativt små byer." Det er en virkelighetsbeskrivelse som i hvert fall ikke treffer meg. Tønsberg, Sandefjord og Larvik er alle store byer i norsk sammenheng. Og sett fra mitt hjemfylke Finnmark er Vestfold er fylke med store bykommuner. Men dette handler kanskje om øyet som ser.

Når det gjelder kultur så vi i Venstre skuffet over Arbeiderpartiets budsjettforslag. Venstre og Ap har ofte vært samarbeidspartnere til fremme for kulturlivet. Dessverre er det mye som tyder på at vi er i ferd med å forlate en lang kulturpolitisk epoke med bred politisk enighet i fylkestinget om hovedlinjene

Det overrasket meg at Arbeiderpartiet i sitt budsjettforslag foreslår å legge ned to av Vestfolds viktigste kulturelle satsninger, nemlig vårt regionale Teater Ibsen og festspillene i Vestfold. Fra Venstres side vil vi sterkt beklage at Arbeiderpartiet svikter sin rolle som et kulturbyggende parti.
Og Arbeiderpartiet bør i hvert fall ikke framtiden kritisere noen andre partier for å være kulturfiendtlige.

Arbeiderpartiets budsjettforslag representerer et alvorlig — og overraskende – brudd med den kulturpolitiske linjen i fylkestinget.

Fylkestinget har siden den moderne fylkeskommunen ble etablert i 1975 utformet en kulturpolitikk med stadig flere solide bærebjelker”, avsluttet Aina Dahl i sitt hovedinnlegg i debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**