Drosjefødsler er ikke greit

– Skjønner statsministeren at folk føler utrygghet i debatten om sykehusstrukturen, spurte Trine Skei Grande i Stortingets spørretime. Bakgrunnen var uttalelser fra en Ap-representant i Sogn og Fjordane om at fødsler i taxi eller annen transport “går bra”, og at folk må slutte å frykte å miste fødetjenester i nærheten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Se klippet fra Stortingets spørretime på TV2s nettsider.

Fødsel under transport skal ikke være

Fødsel under transport skal ikke være “greit”, mener Trine Skei Grande.
Foto: microsoft

– Statsministeren sier at han skjønner at folk blir engasjert i sykehussaken. Det skjønner vi i Venstre også, fordi det handler om den grunnleggende tryggheten folk behøver. Folk føler nå at de har en statsminister og en statsråd som har lovet ting de ikke holder, sa Trine Skei Grande.

Kamp mot embetsmannsstaten
Venstre ble startet i kampen mot embetsmannsstaten. Nå ser vi på nytt mange av de konturene som vi kjempet mot i 1884, og som nå opptrer i noen foretak som folk føler seg helt maktesløse overfor. Det finnes ingen folkevalgte organer de kan bruke for å presse på når foretakene gjør noe annet enn de har sagt at de skal gjøre, og vi ser at frustrasjonen holder på å bli stor.

– Men det er trygghet dette er snakk om, det er derfor det engasjerer så mange. I dagens Firda sier Jorunn Kirketeig fra Arbeiderpartiet at man må slutte å være så redde for å miste fødselstjenester i nærheten. Sitat: "Dei som kjem fort i ein taxi eller ein bil, går bra". Skjønner statsministeren at folk føler utrygghet, ville Skei Grande vite.

Les også artikkel i firda.no om denne saken.
og sak på nrk.no

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**