-Papirløses rettigheter må avklares og styrkes

-Det bør gjennomføres ordninger også i Norge som ordner forholdene for de papirløse, sier nestleder i Venstre, Helge Solum Larsen. Han viser til de mange personene som lever under vilkårlige forhold i Norge. I Rogaland har særlig Kaplan-saken vakt oppsikt i det siste.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: JAS

Kamuran Kaplan skal utvises fra Norge etter 12 år og må skilles fra kona og de tre barna på grunn av et regelverk som ikke setter hensynet til barn og familie først. Les mer her >>

23 av 27 EU-land har gjennomført en eller flere former for reguleringsprogrammer for mennesker i denne sitiuasjonen. -Det AP/SV/SP-regjeringen i Norge holder på med er særnorsk. Det må være mulig for Norge som de fleste andre land å finne rettferdige løsninger på dette. Solum Larsen er særlig bekymret for hvordan regjeringens holdning rammer uskyldige barn. -Det er fryktelig at barns situasjon ikke tas på alvor, i strid med forpliktelsene vi har i henhold til barnekonvensjonen, sier han.

-Norge er ikke tjent med at mennesker lever uten rettigheter og plikter i Norge, sier Solum Larsen. Han viser til at for eksempel papirløses manglende rett til helsehjelp utover akutthjelp kan føre til alvorlige konsekvenser for den enkeltes helse og heller ikke er akseptabelt for fellesskapet forøvrig. -Slike uklarheter skaper stort press på ansatte i helsevesenet og frivillige organisasjoner som møter denne utfordringen i det daglige, sier Solum Larsen.

Solum Larsen beklager at regjeringen i helgen ovenfor NRK avviste å gjøre noe med utfordringen.

Venstre arrangerte sammen med SV og KrF, en høring i Stortinget om dette i slutten av november. -Det er trist å erkjenne at SV ikke har noen påvikningskraft i regjeringen, sier Solum Larsen. Han viser til at Heikki Holmås fra regjeringspartiet SV da uttalte det motsatte av statssekretær Pål K. Lønseth til NRK i helgen: -Vi må få til en permanent reguleringsordning for papirløse immigranter, sa Holmås da.
-Venstre vil likevel fortsette samarbeidet med KrF og SV slik at Norge finner løsninger på disse utfordringene, sier Solum Larsen.

Venstres hovedpunkter i forhold til lengeboende papirløse er:
– at det gjennomføres en menneskerettslig analyse av situasjonen for papirløse i Norge.
– at lovverket sikrer en regularisering av opphold for barn.
– endre utlendingsloven slik at det klart fremgår av lovteksten at et avslag på en søknad må være forsvarlig i et barnerettslig perspektiv
– vurdere ulike former for permanent regularisering av lengeboende i Norge ut fra en vurdering av ulike modeller i europeiske land.

Venstres landsstyre om papirløse her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**