Kjell MacDonald hadde rett

Under bystyrets behandling av ny avtale i Risør Kunstpark viste Kjell MacDonald (H) til at det var rådmannen som hadde kommet med forslag om at det i husstyret skulle være en representant fra Teknisk enhet/eiendomsavdelingen. Det fikk rådmann Odd Eldrup Olsen til å løpe på talerstolen hvor han pekte å at dette var feil idet han ikke hadde vært på formannskapet under behandlingen der. Og det var forsåvidt korrekt, for rådmann Odd Eldrup Olsen var på det tidspunkt sykemeldt. Samtidig viste han meget godt at det var hans kommunalsjef Else Skjellum som fungerte som rådmann i hans sted.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Inntrykket av at Kjell MacDonald kom med en løgn i bystyret bør rettes opp ved starten av neste bystyremøte!

Foto: Jan Einar Henriksen

Som fungerende rådmann mente Else Skjellum at det måtte være helt korrekt at en representant fra teknisk enhet/eiendomsavdelingen ble medlem i det nye husstyet all den tid det var den enheten som stod for utleiesaker og hadde vedlikeholdsansvaret av kommunale bygg. Etter den nye avtalen skal som kjent kommunen overta vedikeholdsansvaret og kommunen skal også stå som utleier til den enkelte leietaker og kommunen skal også stå for innfordring av husleie.

Representanten Kjell MacDonald hadde med andre ord helt rett da han i bystyret opplyste at det var rådmannen som funksjon som hadde kommet med uttalelsen. Nå ble saken etter noe om og men vedtatt uten at Kjell macDonalds tilleggsforslag (som alle var enige i da det ble muntlig fremmet i formannskapsmøtet) ble vedtatt.

Det er helt greit at administrasjon har rett til uttalelser, men det er beklagelig at feilaktige uttalelser fra administrasjon blir stående ukorrigert når det enkelt hadde latt seg gjøre å korrigere dem i møtet, og kanskje hadde sakens diskusjon også fått et annet forløp dersom utbruddet ikke hadde blitt fremmet eller iallefall blitt korrigert/trukket.

I kampens hete kan det fort skje at en komme med feil informsjon, men når rådmann gir inntrykk av at en bystyrerepresentant lyver og det viser seg å være feil, bør det straks og uten opphold korrigeres. Rådmannen bør derfor rette opp det feilaktige inntrykk som ble hengende ved Kjell MacDonald ved starten av neste bystyremøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**