Kunnskapsamfunnet er førsteprioritet

– Den store satsingen i vårt alternative statsbudsjett handler om å bygge opp om kunnskapssamfunnet, understreket Venstres leder Trine Skei Grande i forbindelse med at Stortingets Kirke-, utdannings- og forskningskomité debatterte statsbudsjettet for 2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

– Venstres alternative statsbudsjett handler om å bygge opp om kunnskapssamfunnet, det handler om å gjøre de store grepene på fattigdom, på miljø, på det å skape arbeidsplasser, på små og mellomstore bedrifter. Men først og fremst er den store satsingen på kunnskapssamfunnet. Kunnskapssamfunnet handler om å bygge mennesker og bygge samfunn ut fra de forutsetninger menneskene har. Det handler om å bygge kreativitet, det handler om å ha en skole som finner ut hva hver enkelt elev er god til, understreket Skei Grande i sitt innlegg.

Kompetanseheving av lærere

- Læreres kompetanseheving er en hovedsak for Venstre, understreket Skei Grande.

– Læreres kompetanseheving er en hovedsak for Venstre, understreket Skei Grande.
Foto: Microsoft

Skei Grande viste til at kompetanseheving av lærere er en av Venstres hovedsaker i budsjettsammenheng.

– Vi vil ha flere gode lærere inn i skolen, flere med den gløden som nyutdannede lærere kommer med inn i skolen, flere som har den gløden som de ufaglærte viser når de kommer rett fra faget sitt. Vi ønsker også flere som har fordypning i de fagene de faktisk underviser i, sa Skei Grande.

– Læreren skal få lov til å være lærer. Men da må vi sørge for at det også finnes andre funksjoner i skolen. Derfor er en av de store satsingene våre helsesøstertjenesten, understreket hun.

Styrket forskningssatsing
I tillegg pekte Skei Grande på de mange påplusningene Venstre har foreslått innenfor høyere utdanning og forskning.

– Det er viktig å satse på hele utdanningsløpet. Det er derfor vi har lagt inn hele 2,2 mrd. kr på feltet, pluss at vi har ønsket at Forskningsfondet skal økes med 73 mrd. kr. Dette har det vært viktig å gjøre nå når vi ser at det blir kutt i sektoren på grunn av renteforholdene, noe som gjør at Forskningsfondet avgir mindre, sa Skei Grande.

– Men det er også viktig å satse på at studentene skal ha muligheten til å være studenter på heltid. Vi legger derfor inn elleve måneders studiestøtte og full indeksregulering i forhold til studiestøtten i budsjettforslaget. Vi har også lagt inn 500 nye stipendiat- og 100 nye post.doc.-stillinger, understreket partilederen.

Les Venstres alternative statsbudsjett for 2011.
Les KUF-komiteens budsjettinnstilling for 2011.
Les referat fra debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**