Venstre satser på miljøvennlig samferdsel

I dag står transportbudsjettet på dagsorden i Stortinget. — For oss i Venstre handler bedre samferdsel om bedre fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljøvennlige løsninger både i byer og i distriktene. Det har vi i Venstre prioritert, sier samferdselspolitisktalskvinne fra Venstre, Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


I dag er står transportbudsjettet på dagsorden i Stortinget. — For oss i Venstre handler bedre samferdsel om bedre fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljøvennlige løsninger både i byer og i distriktene. Det har vi i Venstre prioritert, sier samferdselspolitisktalskvinne fra Venstre, Borghild Tenden.

Modernisering av jernbanen
– Regjeringen kan få betinget ros for økt satsingen på jernbane. Problemet er bare at mesteparten av pengene går til vedlikehold og drift, noe som betyr at viktige nye prosjektene vil bli utsatt, påpekte Tenden i sitt innlegg.

Bergensbanen

Foto: MK

Venstres jernbanepolitikk har som mål at vi innen 2020 skal få ned reisetidene med tog i Norge. Venstres mål er Bergen/Trondheim — Oslo på 4 timer, Kristiansand—Oslo 3 timer og Oslo—Lillehammer/Skien/Halden på 80 min. Da er det en rekke forslag som må få støtte i Stortinget, men det får det dessverre ikke.

– Venstre er særlig opptatt av å få realisert InterCity – trianglet med dobbeltspor og prosjekter som samtiden vil være et betydelig bidrag for å få redusert reisetid på de lengre strekningene. Derfor foreslår vi å øke bevilgningene til jernbanen med totalt 1 milliard kroner hvorav 100 mill. kroner avsettes til økt innsats til drift og vedlikehold i Oslo-området, sier Tenden.

Rydde opp i jernbanen på Østlandet
I valgkampen i 2009 sa representanter fra regjeringen at det skulle ryddes opp i problemene i togtrafikken. Det er derfor bekymringsfullt at regjeringen ikke følger opp det de lovte.

– De sa at det ville bli verre før det ble bedre, men i 2012 skulle problemet være løst — nå etter valget varsles det forsinkelser i Ruteplan2012. Venstre derimot bevilger 100 mill. kroner til å intensivere satsingen på Ruteplan2012, sier Tenden.

Det er avgjørende for den langsiktige satsingen på jernbanen at det kommer på plass en bevilgning til planlegging av økt kapasitet gjennom Oslo som en ny Oslotunell. Derfor legger Venstre opp til å igangsette et større arbeid med planlegging av ny kapasitet gjennom Oslo S.

Satser på kollektive løsninger
Det er bra at belønningsordningen for kollektivtrafikk i storbyer er økt med 100 millioner
kroner, men også her mener Venstre at behovet er vesentlig større.

– Det er nødvendig at staten tar mer ansvar for kollektivtrafikken. Derfor foreslår Venstre å øke overføringen over belønningsordningen med 100 mill. kroner. Venstre foreslår også en ny post på 100 millioner kroner for planlegging, investering og drift av kollektivtrafikk i de store byene.

Hun fortsetter: – Det er avgjørende at staten bidrar økonomisk til å løfte store prosjekter i norske byer, slik at byene settes i stand til å løse trafikkutfordringen på en miljøvennlig måte. Dette gir rom for å satse kollektivt!

Bondevik – II regjeringen inntok en aktiv rolle i forhold til å få på plass en bybanesatsing i Bergen. Dette ser vi ikke en snev av i denne regjeringen.

Tenden påpekte at det finnes en rekke viktige prosjekter som bør få et statlig bidrag slik som bybanen på Nord-Jæren, Kolsåsbanen, ny Fornebubane og bane til Ahus sykehus.

En trygg og miljøvennlig vei
Venstre støtter i hovedsak Regjeringens forslag om et løft for satsing på vedlikehold og investeringsramme på veg. Vi registrerer imidlertid at man fra dag én er forsinket i oppfølgingen av valgløftet om at Nasjonal transportplan skal følges opp.

– Det er behov for at det utvikles og legges til rette for en mer miljøvennlig vegtrafikk. Vi må ta i bruk ny miljøvennlig teknologi og miljøvennlige drivstoff. Regjeringen Bondevik II trappet regelmessig opp bevilgningene til forskning, utvikling og demonstrasjon innen hydrogen og biodrivstoff. Dette arbeidet i Venstres alternative statsbudsjett. Venstre foreslår å øke bevilgningene til formålet med 40 mill. kroner utover Regjeringens forslag, sa Tenden.

Venstre mener det er viktig å opprettholde en høy vegstandard med hensyn på trafikksikkerhet og fremkommelighet i byområdene og distriktene.

Gammel sykkel med sjarm

Foto: Sesselja Bigseth

– Vi har ingen tro på at det er mulig å bygge seg ut av trafikkproblemene i byområdene, men det er nødvendig å intensivere arbeidet med gang – og sykkelveger og rassikring. Venstre foreslår derfor å bevilge 50 mill. kroner til en belønningsordning for kommunene til å satse på gang- og sykkelveger og økt innsats innen trafikksikkerhetstiltak med 75 mill. kroner, avslutter Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**