Regjeringen utsetter Mongstad-rensing. Venstre vil rense Kårstø

Regjeringen varslet i helgen ytterligere forsinkelser i arbeidet med å utvikle teknologi for CO2-håndtering på Mongstad. Venstre gjentar at den såkalte månelandingen bør flyttes til Kårstø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Mongstad, gasskraft, oljeraffineri

Foto: Flickr

– Mongstad må renses for å nå klimamålene, men fullskalaprosjekt i Norge bør realiseres tidligere enn 2018. Derfor vil Venstre flytte månelandingen fra Mongstad til Kårstø, sier nestleder i Venstre Helge Solum Larsen.
-Norge kan fange opp nesten tre ganger så mye CO2-utslipp på Kårstø som på Mongstad, sier Solum Larsen.

Venstre mener det er tre gode grunner til endringen:
1. Renseanlegget kommer raskere på plass, som er viktig for at Norge tar sin del av utviklingskostnadene for CO2-fangst.
2. Det blir langt billigere enn på Mongstad.
3. Man renser betydelig mer CO2, som er viktig for å nå norske klimamål.

Helge Solum Larsen 1

Foto: Vidar Grundetjern

– Med dagens drift kan vi fange opp nesten tre ganger så mye CO2-utslipp på Kårstø som på Mongstad. Likevel blir et renseanlegg på Kårstø opptil ti milliarder kroner billigere. I tillegg til å spare penger og rense mer CO2, vil et anlegg på Kårstø også kunne stå ferdig før anlegget på Mongstad, påpeker Solum Larsen.

– Kårstø-prosjektet må tas frem igjen, spesielt sett i lys av problemene på Mongstad. Problemene på Mongstad skyldes det faktum at regjeringen ikke fulgte opp Venstres krav om rensing fra dag 1. I stedet har regjeringen gitt blankofullmakt til Statoil når det gjelder penger og tid. Det er ingen god løsning, mener Helge Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**