– Kan statsråden forsikre Stortinget om at holdningen til personverne i Nav er betryggende, og hva gjør eventuelt statsråden for å øke bevisstheten rundt personvernet i Nav-systemet, spurte Skei Grande.
Les også:
NAVs innsynsrett: Bevisstløst om personvern
Gransker Nav-sak etter kritikk
Venstre hadde store forventninger til at statsråden ville kunne gi et klart svar på hva regjeringen ville gjøre for å sikre personvernet til Nav – brukerne.
– Det er skuffende at statsråden ikke vil svare konkret på spørsmålet fra Venstre. Vi i Venstre var uenig i den lovhjemmelen alt da den ble gitt. Vi mener at Nav med dagens teknologi har for stor mulighet for inngripen i folks personvern med de formuleringene som fins i lovteksten. Vi kommer til å komme tilbake til det, svarte Skei Grande.
– Når vi ser nærmere på dette viser det seg at det ikke bare er deres utvida tilgang til trygdedes telefon – og internettbruk som er et problem. Det er også en rekke personopplysninger som er kommet på avveie fra Nav, påpekte Venstres leder.
En rekke lekkasjer fra Nav
Personopplysninger har flere ganger kommet på avveie fra Nav. Skei Grande påpekte ovenfor statsråden at et enkelt søk på Google vill gitt henne en rekke bekymringsmeldinger.
– Da finner man eksempler som: «Nav svikter i personvernet» om datasikkerhet, «Nav må informere» om pasientjournaler, «Nav tok 11 journaler» som også handler om pasientjournaler, «Ingen kontroll med journalene i Nav», «Nav slurver med personvern» det skriver Datatilsynet, og «Nav bryter egne retningslinjer for personvern».
– Det er helt tydelig at Nav ikke forvalter personvernet til brukerne på en god nok måte. Venstre mener svaret ikke bare ligger i bedre rutiner, men en gjennomgående bevissthet rundt personvern i hele Nav-systemet, avslutter Venstre-lederen.