Venstre vil kaste ut oljefyr!

Flere kommunale bygg i Elverum varmes i dag hovedsakelig opp av oljefyr. — Nå må vi kaste ut svineriet, sier Venstres gruppeleder og formannskapspolitiker Martin Løken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Det er innholdet i Venstres verbalforslag på neste budsjettmøte i kommunestyret den 15. desember. Mens Høyre mener god byutvikling er å tilrettelegge for bedre parkering, er Venstre mer opptatt av at miljøpolitikk er god byutvikling

– Vi vil at Elverum skal bli oljefritt, og vil bevilge 500.000 årlig av byutviklingsmidlene til dette. I energi- og klimaplanen står det at Elverum skal fase ut oljefyrer innen 2030. Jeg har sendt e-post og stilt ordføreren spørsmål om hvordan vi skal klare dette, sier Løken.

Svaret kommer på kommunestyremøtet 15. desember.

– Venstre er klare på at byutvikling er viktig — og vi mener at å skape en miljøvennlig og oljefri by er et godt tiltak.

– Jeg tror det blir penger til overs etter at de kommunale oljefyrene er kastet ut. Av disse skal det lages en lokal støtteordning som sammen med ENOVAs støtteordning gjør det enklere for folk å velge miljøvennlig, sier han.

Han mener at Elverum på denne måten kan bli kvitt både private og offentlige oljefyrer raskere enn i 2030.

– Dette er en ordning som fungerer svært godt i Oslo, der prosjektet heter “bli oljefri!”. Vi ønsker at Elverum skal bli en oljefri by allerede innen 2020, og håper at vi får gjennomslag for dette under budsjettmøtet den 15. desember. Da anbefaler vi administrasjonen å ta en titt på foregangseksemplene Oslo og Bergen. I Oslo faser de ut kommunale oljefyr innen 2012. Det handler om politisk vilje til å prioritere, sier Løken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**