Kraftkrise eller priskrise?

Er det kraft- eller priskrise som, nok en gang, rammer Midt-Norge nå som temeraturen synker og forbruket øker? Jon Gunnes utfordrer regjeringen til å komme opp med løsninger som sørger for tilstrekkelig kraftforsyning til Midt-Norge, – og som på kort sikt sørger for prisutjevnig mellom landsdelene og til utlandet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Jon Gunnes

Foto: R Sollied

– Vi må sikre nok kraft til Midt-Norge slik at det ikke blir kraftkrise. Dette gjør vi med ved lavere forbruk, gjenvinning av spillvarme, mer vannbåren varme og nybygging av fornybar energi som vindkraft og småskala vannkraft. Men alt dette krever høy pris på krafta fordi det ellers er ulønnsomme investeringer. Gasskraftverk er alt for dyrt. Jeg tror ikke noen industri er villig til å betale gasskraft med CO2-rensing, sier Jon Gunnes, kommunalråd for Venstre i Trondheim med bakgrunn fra kraftbransjen.

Overskudd av kraft i Norge og Norden
– Det er ingen kraftkrise i Norge og Norden. Store overskudd i de fleste år er forventet, men det vil svinge kraftig pga at vi har så mye vannkraft og for dårlig ledningsnett mellom landsdelene og til utlandet. I store deler av året har Midt-Norge høyere pris enn Østlandet. Vi har ofte den samme

Kraftledninger

prisen som Sverige, men Østlandet har jamt over den laveste prisen i hele Norden. Det er prissystemet på den nordiske kraftbørsen som er skyld i dette. Så snart det blir for trangt på ledningsnettet inn til Midt-Norge så må man lokke frem mer produksjon som er priset høyere. Det er vannkraftverkene (vi har nesten bare vannkraft i Midt-Norge) som blir priset etter hvilke forventninger man har på prisscenarioene inn i fremtiden. Det betyr: hvis Midt-Norge ligger i et eget prisområde så er det de midtnorske aktørene som NTE og Trønderenergi som bestemmer at vi skal ha høyere pris enn Østlandet! Nå er det ikke så ofte vi ligger helt alene i et prisområde, men vi skal huske på at prisforlangende på siste MW produsert kraft bestemmer prisen for all kraft som er omsatt i prisområdet, sier Gunnes.

Kraftbørsen nødvendig for å sikre utveksling av kraft

– Den nordiske kraftbørsen er unik og et fantastisk redskap for å utveksle kraft mellom landene og landsdelene. Den sikrer forbrukeren billigst mulig kraft selv om den produseres i Russland, Danmark eller Nidelva. Men vi skal være klar over at alle produsenter som har lavere prising enn gjeldende pris tjener masse penger. Midtnorske produsenter er ikke så veldig lei seg når de tjener masse penger på høy prising av svensk oljekondenskraft! sier Gunnes, og fortsetter:
– I et ideelt marked så kan det ikke finnes tekniske begrensninger som hindrer fri flyt. I dag eksisterer det slike tekniske begrensninger mellom Sør-Norge og Midt-Norge. Det er en skam at vi ikke får gjort noe med dette før tidligst i 2015. Da først får vi bygd ut et ledningsnett som tåler fri flyt. Fem år med unntakstilstand er ikke holdbart. Energiministeren kan inn å si til Statnett at de må jamne ut prisene mellom Sør- og Midt-Norge ved hjelp av sin nettavgift. Det betyr at Sør-Norge får litt høyere pris og Midt-Norge litt lavere pris og alle blir behandlet likt. (Slik gjør de det mellom landsdelene i Sverige.) Dette kan ikke være en varig ordning, men en midlertidig ordning for å rette opp skadene ved og ikke bygge ut linjenettet i Norge i tide.

Giske må huske Trøndelag

Gunnes stiller til slutt spørsmål ved om regjeringen ville akseptert denne situasjonen om det hadde vært mer sentrale deler av landet som ble rammet av høye strømpriser. – Hva hvis det har vært omvendt? Høyere pris i Oslo enn i Trondheim. Da hadde ikke energiministeren fått siste ordet, men Statsministeren har vært på banen og behandlet alle likt med et diktat fra statsministerens kontor. Jeg som trodde vi hadde en næringsminister fra Trondheim. Har du glemt hvor velgerne dine bor Trond Giske? avslutter Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**