– Vi skal kjempe for tre fylkestingsplasser

Venstre har valgt haldenseren Per Magnus Finnanger Sandsmark til førstekandidat i fylkestingsvalget. Sindre Westerlund Mork fra Moss er andrekandidat og Britt Fladmark Holta står på tredje plass på fylkestingslista.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

-Jeg valgte Venstre fordi jeg mener Venstre “har hjarte på rette staden”. Venstres hjerte banker ikke for markedet. Venstres hjerte banker ikke for staten. Venstres hjerte banker for mennesket, miljøet, mangfoldet og mulighetene, sa Per Magnus Finnanger Sandsmark i sin tale til nominasjonsmøtet i Østfold Venstre lørdag 20.11.2010.

Erfaren topptrio

Østfold Venstres toppkandidater ved fylkestingsvalget 2011: 1. Per Magnus Finnanger Sandsmark, Halde

Foto: Christoffer Biong/ VHO

Førstekandidat Per Magnus Finnanger Sandsmark er utdannet innen kunstformidling og kulturvern ved Høgskolen i Telemark, er fylkesleder i Østfold Unge Venstre, sentralstyremedlem i Unge Venstre og nestleder i Liberalere Studenter. Han er også lokal folkevalgt i Halden. Han har lang og bred organisasjonsbakgrunn fra politikk, fagbevegelse, miljøbevegelse og elev- og studentorganisasjoner.

Sindre Westerlund Mork tapte knepet kampen om førsteplassen. Han er fra Moss der han er gruppeleder i bystyret. Inneværende periode er han også gruppeleder i fylkestinget. Westerlund Mork er kommunikasjonsrådgiver i kommunenes interesseorganisasjon – KS.

Kommunestyremedlem i Eidsberg, Britt Fladmark Holta, ble enstemmig valgt til tredjekandidat. Hun er regnskapsmedarbeider ved Nesset transport i Marker, har ledet Østfold Venstrekvinnelag siden 1998 og er siden 2008 direktevalgt medlem av Venstres landsstyre.

Skole og samferdsel er viktigst

Skole, elev, tavle, undervisning

Foto: Microsoft

“I Østfold fylkeskommune har Arbeiderpartiet prioritert bananer til alle fremfor å etter- og videreutdanne lærere. De har prioritert en større politisk og administrativ stab framfor et bredt utdanningstilbud i hele fylket. Jeg har til gode å hilse på den eleven som fortsatte å gå til skolen hver morgen fordi han var så heldig å få en halv offentlig finansiert banan i lunsjen. Men jeg har hilst på mange elever som har droppet ut av skolen fordi lærerne ikke har vært gode nok og hatt tid til å se dem,” sa Per Magnus Finnanger Sandsmark til nominasjonsmøtet.

Aksjon for bedre og billigere buss

Foto: Moss Avis

“Vi må ha bedre riksveier og et effektivt kollektivtilbud, på vei og på bane mellom alle fylkets regioner . Dette er løsninger for fremtidens Østfold. Og den fremtiden er det Venstre som peker frem mot: For miljø, næring og skole — det er Venstre det,” fortsatte Finnanger Sandsmark.

Se oppslag i Halden Arbeiderblad og hos NRK Østfold.

Les hele Finnanger Sandsmarks tale til nominasjonsmøtet her.

41 kandidater
Det er hele 41 kandidater fra hele fylket på lista. Den yngste er 17 år. Den eldste er 74.

1. Sandsmark, Per Magnus Finnanger (Halden)
2. Mork, Sindre Westerlund (Moss)
3. Holta, Britt Fladmark (Eidsberg)
4. Kristensen, Signe Marie (Sarpsborg)