Nettsidene oppgraderes i 2011

Venstre er nå i full gang med å oppdatere nettsidene www.venstre.no. Publiseringsverktøyet https://publish.www.venstre.no beholdes som før, men utseendet moderniseres. Hovedmålsettingen er å gi sidene et bedre uttrykk fram mot valget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Utforming av www.venstre.no - hovedside.

Utforming av www.venstre.no – hovedside.
Foto: Venstre

Vi har fått en rekke henvendelser på at det nå er behov for en oppgradering av designet på www.venstre.no. I artikkelen under viser vi de siste skissene til utformingen av fylkes- og lokallagssider. Du kan klikke på forstørrelsesglasset for å se større versjoner av bildene. Nederst i artikkelen sier vi også noe om framdrift og tidligere endringer av nettsidene www.venstre.no.

Endringene har følgende hopvedmålsettinger:
• Gjøre nettsidene aktuelle og oppdaterte til lokalvalget 2011.
• Opprettholde klar kobling til lokale og regionale nyheter.
• Redusere følelsen av en veldig informasjonstung side. Gjennomføre tydeligere prioritering av hva som virkelig er viktig på siden.
• Lage synergier opp mot liberal.no (øke gjenkjennelighet), og bedre kobling mot sosiale medier (lokalt og sentralt).
• Endre toppbildene og synliggjør Venstres hovedsaker.

Artikkel på www.venstre.no – hovedside

Nye nettsider for Venstre (hovedside / artikkel)

Foto: Venstre

Utforming av fylkes- eller kommuneside

Nye nettsider for Venstre (fylke / kommune)

Foto: Venstre

Utforming av artikkel på fylkes- eller kommuneside

Nye nettsider for Venstre (fylke / kommune / artikkel)

Framdriftsplan
Utarbeidelsen av nytt design er på det nærmeste ferdig. Det største arbeidet gjenstår imidlertid, og det er å implementere og programmere det nye designet på www.venstre.no. Målsettingen er at dette skal være ferdig til 1.2.2011. Da vi lanserte nye nettsider før lokalvalget i 2007, var sidene ferdige til samme tid.

Er det noe du som lokal redaktør kan gjøre allerede nå?
Ja – det er en viktig ting. Alle enheter (lokallag og fylkeslag) har det vi kaller et “presentasjonsfelt”. Dette feltet bør en rekke Venstre-lag gjøre kortere og mer poengtert. Det bør ikke være lengre enn 300 tegn. Årsaken er at dette feltet nå får en viktigere plassering, slik at det blir lettere for leseren å se hvilket lag man besøker.

To gode eksempler:

“Haugesund Venstre er byens eneste liberale parti. Vi arbeider for en liberal og radikal politikk som setter mennesket i sentrum. Vi ønsker en politikk som på alle områder gir mer til dem som trenger det mest. Kampen for et godt bymiljø er en viktig oppgave for oss. Haugesund Venstre har fem representanter i bystyret. ”

“Drammen Venstre er et lokallag i vekst, både i medlemstall og oppslutning. Bli med Drammens liberale parti på oppturen videre!”

Venstre.no en suksess for lokallagene
En rekke lokallag har siden lanseringen av “nye” www.venstre.no i 2007 utarbeidet meget gode lokale sider. Det er lokallagene som er selve motoren for det totale besøket på nettsidene. På listen over de best besøkte lokallagene finner man Oslo, Bergen, Stavanger og Risør. Risør Venstre ligger soleklart foran alle andre i forhold innbyggertal.

Det finnes få tjenester som opererer med sammenlignbar statistikk for bruk av nettsteder, men alexa.com har en slik funksjon. Venstre.no er av de mest besøkte nettstedene av politiske partier: Rangering: 1. hoyre.no (nr. 4.118 under .no-domenet), 2. www.venstre.no (nr. 4.269) og 3. frp.no (nr. 5.237). Besøket på Venstres nettsider er økende, og vi hadde 36 000 unike besøkende i oktober 2010.

Kontaktpersoner
Har du spørsmål eller lurer du på noe? Kontakt Steinar Haugsvær ([email protected]) eller Thomas Havro Hansen ([email protected]).

Hva har skjedd tidligere på www.venstre.no?
• 30.10.2008: Flere nye forbedringer på www.venstre.no
• 30.04.2010: Pris og heder til Liberal.no