Dette skjedde i bystyret

Her kan du lese hva som skjedde under onsdagens møte i Oslo bystyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Oslo Venstre liveblogget fra bystyresalen og brakte høydepunkter fra møtet underveis. Bloggen begyner nederst i artikkelen.

19.33 Ordføreren hevet møtet og ønsket representantene vel hjem.

19.15 – Bystyret behandler privat forslag fra Guro Fjellanger (V) av 02.07.2010 – Innføring av SMS-betaling på trikk, T-bane, buss og båt i Oslo.
Guro Fjellanger (V): Venstre har i flere år arbeidet systematisk med å forbedre kollektivtilbudet i Oslo. Vi har sørget for flere avganger og lavere pris, og vi har sørget for utvidet tilbud til de reisende om natten. Nå må vi også forbedre muligheten til å betale billetten på en rask og enkel måte. Venstre er glad for at billettsystem med betaling via sms nå vil komme på plass som en følge av at det blir flertall for vårt forslag.
Vedtak: Oslo kommune innfører i samarbeid med Ruter, så snart som praktisk mulig, en ordning med
SMS-betaling i kollektivtrafikken i Oslo, der reisende som benytter enten trikk, T-bane, buss eller båt kan løse billett via egen mobiltelefon.

18.33 – Bystyret behandler privat forslag fra Knut Even Lindsjørn (SV) og Andreas Behring (SV) av 30.04.2010 – Etterbruk av Huken pukk og asfaltverk – Stans i planene om utvidelse.
Guro Fjellanger (V): For ti måneder siden (i januar 2010) sto Arbeiderpartiet med Rune Gerhardsen i spissen for en storkoalisjon her i bystyret bestående av Ap, Høyre og Frp som stemte imot et forslag fra Venstre og SV om at bystyret skulle si nei til utvidelser av Huken pukk- og asfaltverk. I dag har denne storkoalisjonen av Arbeiderpartiet, Høyre og Frp, snudd 180 grader rundt. Det er bra. Og vi er oppriktig fornøyd når vi sier «Velkommen etter!». Men alt i alt er dette en god dag. Endelig fattes det fremtidsrettede vedtak om Huken.
Les hele innlegget her.
Vedtak: Saken ble vedtatt. Oslo kommune ønsker ikke utvidelse av Huken pukk- og asfaltverk. Byrådet bes henstille til selskapet om å stanse arbeidet med utvidelsen.

18.32 – Bystyret starter møtet etter middagspausen.

17.28 – Bystyret tar pause for middag.

17.18 – Bystyret behandler privat forslag fra alle partigruppene av 29.06.2010 – Oslo bystyre skal medvirke til å få reist et minnesmerke over de som i 1943 og 1944 gjennomførte skipssabotasje på daværende Aker Mek. Verksted og Nyland Mek. Verksted.

17.10 – Bystyret behandler reguleringsplan: Årvollveien 23, Årvoll – Detaljregulering – Kombinert bebyggelse og anleggsformål – Institusjon (omsorgsboliger) og annen offentlig eller privat tjenesteyting (treningssenter) – Bydel Bjerke – Byrådssak 248 av 26.10.2010.
Ola Elvestuen (V): Bjørn Lundberg tok opp den nylig avsagte høyesterettsdommen der det ikke tilkjennes erstatning ved brudd på støybegrensning i reguleringsplan. Hvis støybegrensninger i reguleringsplaner ikke er juridisk bindende, er det alvorlig, da bestemmelser om dette da lett ikke vil bli respektert. Venstre er glad for at byråden vil følge opp dette. Likevel må dette tas opp på generelt grunnlag, og kan ikke føre til at vi utsetter bystyrets vedtak i denne konkrete saken.
Vedtak: Reguleringsplanen vedtatt.

17.08 – Bystyret behandlet to saker uten debatt:
382 Innspurten – Haslevangen – Spørsmål om privat reguleringsforslag til bystyret – Samferdselsanlegg – Bydel Gamle Oslo – Byrådssak 230 av 30.09.2010, saken ble vedtatt. I henhold til plan- og bygningslovens § 12-11 vil kommunen ikke fremme reguleringsforslaget av 10.03.2009 for Innspurten — Haslevangen til videre behandling.
383 Akersveien 17-29 – Rosings gate m.fl. – Reguleringsplan – Alternativ 1 – Boliger/alternativ 2 og 2 B – Barnehage – Bydel St. Hanshaugen, saken ble vedtatt. Området reguleres til byggeområde for boliger, fritidsklubb, sykehus, gang/sykkelvei, gravlund, forretning, mv.

16.48 – Privat forslag fra Erling Folkvord (R) av 10.02.2010 – Sikre at taushetspliktbestemmelser ikke misbrukes.
Ane Willumsen (V): I denne saken må to viktige hensyn veies opp i mot hverandre: Vi må sikre størst mulig åpenhet, samtidig som taushetsbelagte personopplysninger ikke skal spres ukritisk. Venstre har fremmet et eget forslag der vi understreker at ansatte i kommunen ikke skal forhindres i å fremme faglige synspunkter, så lenge dette ikke går ut over taushetsplikten.

16.26 – Privat forslag fra Ivar Johansen (SV) av 07.04.2010 – Anbudspraksis som sikrer kontinuitet og valgfrihet.
Ane Willumsen (V): For Venstre er det viktig å imøtekomme de ulike ønsker brukere av sosiale tjenester har. Konkurranseutsetting er en viktig forutsetning for å ivareta denne valgfriheten. Det omforente forslaget som foreligger, ivaretar brukernes behov for stabilitet og medvirkning. Det er ingen overraskelse at Ap og SV i denne saken på nytt markerer sin dogmatiske motstand mot alt som har med anbudsutsetting og konkurranseutsetting å gjøre. God brukerinnflytelse er viktig, uansett hvem som leverer tjenesten, og derfor har vi vært opptatt av at brukerinnflytelsen styrkes i kommunens anbudsprosesser.
Vedtak: Den som er inne i et tidsbegrenset behandlings- eller rehabiliteringsopplegg skal ikke som en konsekvens av endret tjenesteleverandør måtte avbryte eller endre et pågående opplegg der faglige hensyn — ut fra kommunens egen vurdering — tilsier at behandlingen bør fullføres i eksisterende tiltak. Det er en forutsetning at dette kan skje innenfor regelverket for offentlige anskaffelser, og at den berørte blir hørt.

16.22 – Bystyret behandler privat forslag fra Janne Svegården (A) og Trond Jensrud (A) av 16.08.2010 – Om anskaffelser i attføringsbedrifter.
Vedtak: Bystyret ber byrådet legge frem en sak om anskaffelser fra kommunale attføringsbedrifter.

16.18 – Bystyret foretar samlet behandling av saker om Høring – Endringer i kommuneloven og Forsøk med nye regler for byrådsdannelser – Søknad om forlengelse av forsøksperioden.
Vedtak: Høringsuttalelse og søknad vedtatt.

16.17 – Budsjettjustering – Kap. 541 Idrettsetaten – Ferdigstillelse av kunstgressbaner.
Vedtak: Budsjettjustering vedtatt.

16.13 – Høring av forslag til forskrift om informasjonssikkerhet – Tilgangstyring og tilgang til helseopplysninger i behandlingsrettede helseregistre.
Vedtak: Høringsuttalelse vedtatt.

16.02 – Rapport 19/2010 – Produktivitet og styringsinformasjon i pedagogisk-psykologisk tjeneste – Kontrollutvalgets sak 66 av 21.09.2010.
Kjell Veivåg (V): Pedagogisk-psykologisk tjeneste, eller PPT, har ansvar for å utrede hvilke elever som skal få spesialpedagogiske tilbud. PPT skal også gi råd til skolene om hvordan de møter denne elevgruppen. Ventetiden for å få utredning hos PPT er for lang, og rapporten avdekker også mangler i saksbehandlingen. Byrådet oppfordres til å gå gjennom dette, og om mulig innføre nye parametre for å sikre kvaliteten i PPTs saksbehandling. Samtidig bør byrådet forsikre seg om at PPTs rådgivningsoppgave overfor skolene kan ivaretas på en best mulig måte.
Vedtak: Rapporten tatt til orientering.

16.00 – Bystyret behandler protokollen fra forrige bystyremøte.

15.07 – Spørretime.

15.02 – Ordfører Fabian Stang åpner møtet. Venstre er representert ved Ola Elvestuen, Toril Berge, Kjell Veivåg, Guro Fjellanger og Ane Willumsen. Olaf Thommessen har forfall.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**