Vil droppe gebyr for byens trehus

Venstre vil foreslå i kommunestyret å droppe byggesaksgebyr for trehusbebyggelsen i Levanger sentrum. -Levangers trehusbebyggelse har nasjonal kulturverdi og vi må legge forholdene best mulig til rette for at det unike sentrum skal ivaretas på en best mulig måte, sier forslagsstiller Karl M. Buchholdt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

-Et virkningsfullt tiltak vil være å droppe eller i hvert fall redusere byggesaksgebyret for verneverdige trehus, sier Buchholdt. -En slik løsning vil bidra til å sikre vedlikehold på bygg med bevaringsverdi eller tilbakeføre fasader som er i tråd med kulturminnefaglig anbefaling. Dette vil være et viktig tiltak for å bevare byens særpreg og identitet, mener Buchholdt.

Han mener en slik ordning er fullt mulig, og viser i den sammenheng til Oslo kommune. -Oslo kommune reduserer byggesaksgebyret med 50 prosent for bygg med bevaringsverdi. Det gjelder alt fra restaurering til tilbakeføring av fasader som er i tråd med kulturminnefaglig anbefaling, sier Buchholdt.

Han vil derfor i sin interpellasjon foreslå at endringen innarbeides i Innherred Samkommunes budsjett og økonomiplan med virkning fra 2012.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**