Flere arbeidsplasser – bredere kulturtilbud

“Venstre vil at Østfold skal bli fylket hvor man stopper, opplever, overnatter og handler hele året, ikke bare kjører gjennom på vei til andre steder,” skriver Per Magnus Finnanger Sandsmark og Maren Hersleth Holsen i denne kronikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Maren Hersleth Holsen Maren Hersleth Holsen, politisk nestleder i Østfold Venstre

Gjennom to korte sommermåneder syder Østfold med liv, turisme og aktivitet. Østfold Venstre mener likevel at fylket har et enda større potensial innenfor kultur- og reiselivsnæringen, spesielt utenom sommersesongen. Østfold er det perfekte feriefylket. Vi har byliv, friluftsliv og kulturopplevelser innen kort reiseavstand. Venstre vil at Østfold skal bli fylket hvor man stopper, opplever, overnatter og handler hele året, ikke bare kjører gjennom på vei til andre steder.

Per Magnus Finnanger Sandsmark Per Magnus Finnanger Sandsmark, leder i Østfold Unge Venstre

Gamlebyen Fredrikstad og Fredriksten festning er blant landets femten største turistattraksjoner, og Galleri F15 i Moss er et av landets mest annerkjente kunstmuseer. Dette er en ypperlig anledning til å skape opplevelser i og med tilknytning til disse store attraksjonene. Gjennom å legge til rette for samarbeid mellom frivilig, kommersielt og offentlig kulturliv kan vi både få flere opplevelser og flere arbeidsplasser i hele fylket.

Landbruk, korn

Foto: Microsoft

Østfold er et viktig landbruks- og matfylke, med flere levende gårdsmiljøer i hele fylket. Venstre mener at skjæringspunktet mellom landbruk, miljø, kultur og opplevelse kan være nøkkelen i utviklingen av landbruksnæringen i fylket, for å bevare kulturlandskapet og øke verdiskapingen. Markens grøde i Rakkestad kan være en spydspiss i denne satsingen.

Festivalsommeren er hektisk i Østfold med festivaler og kulturdager i alle fylkets kommuner innen et bredt spekter av sjangre. Venstre vil at vi skal få flere festivaler og spre dem over hele året, slik at vi får et bredere og mer profesjonelt opplevelsestilbud gjennom hele året.

Østfold Fylkeskommune

Foto: Østfold Fylkeskommune

I grensekommunene Aremark, Marker og Rømskog har de tatt grep og markedsfører opplevelser i regionen til barnefamilier i Norge og Sverige. Her har de brukt tv-serien Stubbefolket og skapt et spennende opplevelsestilbud for lokalbefolkninga og turistene. Gjennom et tett samarbeid mellom frivillig kulturliv, offentlig virksomhet og næringslivet har de klart å skape nye arbeidsplasser og å øke turisttrafikken til regionen. Resten av fylket må jobbe som disse kommunene, og gjøre Østfold til et helårs opplevelsesfylke som er attraktivt for alle.

Natur

Foto: Luth

For å få til dette må fylket spille på lag med næringslivet, kulturlivet og kommunene for å utvikle sammenhengene mellom havet og innlandet. Det handler om klok arealpolitikk og god infrastruktur som er helhetlig og på menneskenes, næringslivets og miljøets premisser. Det vil gi et bredere kulturliv og flere arbeidsplasser.

Per Magnus Finnanger Sandsmark
Leder, Østfold Unge Venstre