Redningen for villaksen?

Ola Elvestuen (nestleder i Venstre) , Mikal Tyskø (Ørland Venstre) og Anne Jorid Gullbrekken (fylkesleder) besøkte fredag Grøntvedt Pelagic på Ørland. Dette er verdens ledende produsent av sild i tønner, og det var interessant og lærerikt å få omvisning og orientering om bedriften, som har et pilotprosjekt for lakseoppdrett på land.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Ola Elvestuen og Mikal Tyskø lyttet interessert til hva Bjørnar Grøntvedt hadde å fortelle.

Bjørnar Grøtvedt, eier av bedriften, fortalte de tre besøkende gjestene fra Venstre om sine planer for et pilotprosjekt for lakseoppdrett på land. Dette skal plasseres i fjæra slik at tidevatnet sørger for utskifting av sjøvatnet. Både Sintef og Bioforsk hadde jobba med prosjektet, og konklusjonene var at dette kunne være løsningen på utfordringene i lakseoppdrettet. Her ville en ha kontroll med lakselus når sjøvatnet som pumpes inn kommer fra 60m djup. Rømming av laks vil heller ikke bli noe problem, mener Bjørnar Grøntvedt som har stor tro på prosjektet. Han vil investere 50 — 60 mill i dette pilotprosjektet. – Kostnadene vil bli noe større enn oppdrett i sjø, men dette vil være en bærekraftig løsning på lang sikt, sa han.

Ola Elvestuen oppdrett sild fisk

Forrester og avføring fra laksemerdene langs norskekysten er et voksende miljøproblem, mener Statens forurensingstilsyn (SFT). Næringen tilfører havet like mye næringssalter som kloakkutslipp fra 16 millioner mennesker — tre ganger Norges befolkning. – Når lakseoppdrettet plasseres på land kan laksemøkka tas vare på for produksjon av biogass, fortalte Bjørnar Grøntvedt, som har planer om å etablere et biogassanlegg i tilknytning til lakseoppdrettet. Sluttproduktet herfra kan brukes som gjødsel, og forsøk har vist at veksten øker ved bruk av laksemøkka.
– Dette er veldig interessante opplysninger, og prosjektet vil kunne løse de største miljøutfordringene for oppdrettsnæringen, sa Venstres nestleder Ola Elvestuen etter besøket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**