Transform gir gratisbilletter til rumenske tiggere

– Jeg synes det er et fantastisk initiativ fra Transform, og det er også et veldig klokt innspill i debatten om hvordan vi skal ta imot og behandle mennesker som kommer hit, sier sentralstyremedlem i Venstre, Guri Melby. Hun kaller festivalens tiltak “integrering i praksis”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

I går ble det kjent at festivalen Transform gir ut gratisbilletter til en av deres konserter til rumenske tiggere i Trondheim (mer om saken på nrk.no)

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

Guri Melby, som er sentralstyremedlem og lokalpolitiker i Trondheim, roser tiltaket.
– Svært mange debatter om konsekvensene ved det flerkulturelle og multietniske samfunnet tar ofte utgangspunkt i noe negativt, slik som kriminalitet, og det handler ofte om forskjellen mellom “oss” og “dem”. Men her går Transform motsatt vei, de inviterer disse menneskene inn, og ikke minst bidrar de til å løfte fram ei side som vi ikke så ofte blir minnet om, nemlig deres kulturbakgrunn og hva vi kan finne av felles møtepunkter mellom oss og dem. Dette er inkludering i praksis! sier hun.

I tillegg mener hun at det i dette ligger en kritikk av andre politikeres utspill i debatten om tiggerne i gatene i Trondehim. – Dette er et spark bak til Trondheimspolitikere som Rita Ottervik og Yngve Brox, som vil rydde gatene for det vi ikke liker å se, nemlig fattigdom og nød, sier Melby.

Venstre opphevet tiggerforbudet

Tigger

Foto: Microsoft

Venstres Odd Einar Dørum gikk i sin tid som justisminister foran og sørget for å få opphevet tiggerforbudet. – Det var en viktig symbolsak for menneskeverdet til de som er tvunget til å leve annerledes enn majoriteten. Nå går Transform videre og inkluderer tiggerne inn i varmen. På den måten får de synliggjort ei gruppe på en positiv måte, og de får også demonstrert hvor viktig rolle en kulturaktør kan spille, avslutter Melby.

Du kan lese mer om Melbys utspill her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**