Rutebilstasjonen -et Soria Morgana!

Hvor ble pengene av?
(Leserinnlegg i Lindesnes Avis)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Onsdag den 20. inviterer handels- og serviceforeningen (MSHF) til åpent debattmøte om kultur og næring i byen vår. Også den totalt fraværende rutebilstasjonen er satt på dagsorden. Det er godt, for heller ikke jeg er ferdig med denne saken. Hadde man tenkt like mye på samferdsel som på nye klesbutikker, når man kvittet seg med Mandal Rutebilstasjon, ja da hadde situasjonen i dag vært en annen. Noen korte opplysninger i forkant av møtet: Selv benyttet jeg anledningen i bystyret til å spørre hvor det var blitt av utbyttet på vel åtte millioner. Svaret var redelig og ganske enkelt at de er borte -brukt opp. Der gikk drømmen om en ny kommunal rutebilstasjon… Det var kun undertegnede fra Venstre og en ledende representant for Høyre som innså at denne kommunen mangler styring med slike midler: Midlene gikk lukt inn på driftskontoen, ikke først på en investeringskonto med tenkepause. Pengene kom sikkert godt med, men burde de ikke vært forbeholdt samferdsel? Eventuell kritikk må selvsagt også gjelde fylkeskommunen, som også eide en god del. Resultatet er at den Mandal Rutebilstasjon som nok blir diskutert på onsdag, er en rutebilstasjon som idag verken tilhører kommunen eller innbyggerne. Rutebilstasjonen, dens organisasjonsnummer, bilag og hele dens historie, tilhører Amfi-gruppa. Jeg håper det på møtet vil være stemning for å jobbe for friske penger, bedre styring, ny lokalitet og radikalt ny giv for taxus i denne byen. Selv er jeg sterkt i tvil om vi bør sitte med hendene foldet og vente på noen gavmilde med rød nisselue. Hvor lenge skal Gitmark og Holmelid krangle om busslommene i Kristiansand? Hva er Mandal Rutebilstasjon i dag? Et Soria Moria og fata morgana!

Trond

Lederen