Skuffet over nei til akademisk imamutdanning i Norge

Venstre er skuffet over at Stortinget sier nei til Venstres forslag om en akademisk imamutdanning i Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen behandlet i dag forslaget fra Venstre og fikk kun Venstres stemme.

Teologisk fakultet ved dekan Trygve Wyller har ønsket en slik utdanning ved Universitetet i Oslo.

Trine Skei Grande på talerstolen under Venstres landsmøte 2010.

Foto: Daniel Rugaas

– Venstre mener en akademisk imamutdanning kunne ha bidratt til å videreutvikle islam i Norge og være positiv med tanke på å fremme dialog og gjensidig respekt mellom ulike religioner, sier Trine Skei Grande og viser til at imamer har stor innflytelse på det muslimske miljøet.

Brobyggerrolle
Skal imamer fungere i en brobyggerrolle mellom det etnisk norske og det muslimske miljøet, må de ha kunnskap om grunnleggende demokratiske verdier i det norske samfunnet.

– En akademisk imamutdanning kan føre til at vi får muslimske ledere som i større grad ønsker å spille på lag med storsamfunnet, sier Skei Grande.

– En vestlig utdannet imam vil kunne fylle en normskapende rolle i det norske samfunnet, fordi en slik imam vil ha et svært godt utgangspunkt for å kjenne til de krysskulturelle brytningene som oppstår når islam møter et moderne, vestlig demokrati, sier Skei Grande.

Likestilling mellom religioner
Samtidig vil Venstre understreke at en imamutdanning vil være et skritt på veien mot økt likestilling mellom ulike religioner i Norge.

– At norsk presteutdanning har vært forskningsbasert og at teologi har vært en akademisk disiplin, har bidratt til å utvikle kristendommen i Norge. På samme måte mener at en imamutdanning bør baseres på tilsvarende vitenskapelig forskningskrav, og at dette vil være positivt for utviklingen av islam i Norge, sier Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**