– Må drøfte kommunesammenslåing

Venstrelder Trine Skei Grande besøkte Røyken med et klart budskap om at småkommunene må se på sammenslåing for å trekke til seg høyt kvalifisert arbeidskraft.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Venstreleder Trine Skei Grande og Røyken Venstres leder Rebekka Borsch

Foto: Lasse Thue

– Venstre tror at kommunsesammenslåing er en ide som har modnet hos folk. Det er en utfordring å få en god organisasjon og en god kvalitet på tjenestene, og da trenger vi gode og større enheter, sa Trine Skei Grande under debattmøtet på Sekkefabrikken i Slemmestad.

Hun mener at dagens kommunestruktur har blitt akterutseilt og at demokratiet er på vei ut av kommunstyresalene landet over. – Det er så mange interkommunale samarbeid og regionråd som oppleves som en trussel mot lokaldemokratiet. Dagens kommuner gir uansett lite demokrati, siden de folkevalgte ikke har noe handlingsrom som følge av kommuneøkonomien, sa Trine Skei Grande. -Kommunene bør nå ta en ny og seriøs debatt rundt sammenslåing.

En ny debatt om kommunesammenslåing bør ifølge Venstrelederen være på et annet nivå enn fra ordfører og rådmannshold. – Lag en birgerdebatt. Flytt makta nedover, og la folket få tale!

Se også oppslaget i RHA om Trines besøk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**