Venstres leder i Bergen

Trine S. Grande kommer mandag 25. oktober til Bergen. Hun skal delta i debatt om lobbyisme på Det Akademiske Kvarter kl 18.00.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Trine Skei Grande, landstyremøte, Ullensvang, Lofthus

Foto: Jan Christian Kolstø

Debatten rundt lobbyisme er aktuell også i Norge. PR-industrien vokser stadig, og flere eks-politikere tar med seg sin kompetanse inn i bransjen. Venstre har fremmet forslag om å innføre et lobbyregister. Forslagsstillerne argumenterer med at denne typen register er et viktig premiss for et åpent demokrati.

Strengere retningslinjer for overgang fra politikken til andre yrkesområder har også blitt foreslått i debatten. På den andre siden argumenteres det for at man må få lov til å legge frem sin sak uten at møtereferatet sendes til media.

Stortinget

Foto: Tonje Løwer Gurholt

Lobbyvirksomheten har definitivt kommet for å bli, men kan den kontrolleres?

I debatten møter:
Trine S. Grande
Kristin Clemet – Daglig leder i Civita,
Harald Espeli – Forsker ved Institutt for innovasjon og økonomisk organisering ved BI og forfatter av boken "Lobbyvirksomhet på Stortinget"
Trond Nordby – Professor ved Institutt for statsvitenskap ved UiO.

Debatten starter kl 18.00 på Kvarteret i Olav Kyrres gate i Bergen, og vi håper så mange som mulig av Venstres medlemmer kommer som publikum. Pris for medlemmer: Kr 20,-. Pris for medlemsskap: Kr 30,-

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**