Et forsøk på å dysse ned problemet

Oppslaget i RHA om veksten i passasjertallene takket være det flotte tilbudet fra Ruter var underlig lesning. Det kan nesten virke som om Ruter prøver seg på litt propaganda for å få slutt på debatten rundt busstilbudet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Rebekka Borsch

Foto: privat

Økt bruk av kollektivtilbudet er i utgangspunktet veldig bra, men at Ruter konkluderer med at dette skyldes et bedre busstilbud, synes jeg blir drøyt. Jeg vil heller påstå at flere tar bussen til tross for at tilbudet har blitt dårligere.

Dette henger sammen med befolkningsveksten i og rundt Oslo, særlig i Røyken og Asker. De fleste innbyggerne i kommunene rundt hovedstaden er pendlere, så de er nødt til å komme seg fra og til jobben hver dag. Bilkøene blir bare lengre og lengre, derfor ser flere seg om etter alternative transportmuligheter. Dette har ført til at kapasiteten på kollektivtilbudet er mer eller mindre sprengt. Togene i morgen- og ettermiddagstrafikken er stappfulle, det samme gjelder bussene.

Nedlatende
Igjen klarer Ruter å opptre nedlatende, selv om de samtidig gir uttrykk for at de ikke vil oppfates slik. Likevel presterer de å si at det er "bare noen veldig få som klager". Enda et forsøk på å dysse ned problemet!

Kan hende det er kun min venne- og bekjentskapskrets, men jeg kjenner ikke til noen som er strålende fornøyd med Ruters "nye tilbud". Tvert om opplever jeg at mange passasjerer er oppgitte. Etter at jeg begynte å involvere meg i debatten, har flere innbyggere fra Røyken og Hurum tatt kontakt med meg for å takke og støtte meg. Når Ruter mottar færre klager, skyldes det kanskje at folk har sluttet å klage til Ruter fordi det ikke nytter?

Ikke tilrettelagt
Ruter snakker om at de har tatt en rekke grep, men det endrer ikke på det faktum at bussene ikke er tilrettelagt for å transportere folk over lengre strekninger.

For få dager siden, på en hverdag og tidlig på kvelden, sto jeg på en buss linje 251 som var så full at ca. 10-12 personer måtte stå hele veien fra Oslo sentrum til ca. Vollen. Dette er et direkte resultat av at bussene har færre sitteplasser. At så mange må stå mens bussen kjører i 80-90 kilometer i timen, er og forblir livsfarlig. Ruter er fullstendig klar over det, men velger å ignorere risikoen.

Rebekka Borsch, leder Røyken Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**