Kunstnerisk utsmykning på plass ved Sandnes ressurssenter

Risør kommune avsetter som kjent 2 % av byggekostnader ved kommunale bygg til kunstnerisk utsmykning. Onsdag var utsmykningskomiteen sammen med kunstnerisk leder Anne Stina Ness på befaring ved Sandnes ressurssenter (Lindgrov) for å ta godkjenne installasjonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Utsmykningen ved Sandnes ressurssenter har fått en fin plassering

Foto: Jan Einar Henriksen

Det er alltid spennende å se det endelige resultatet av en kunstnerisk utsmykning etter en lang prosess sier leder i Risør kommunes utsmykningskomité Jan Einar Henriksen. I dette tilfelle er jeg svært godt fornøyd med resultatet som er blitt til i et nært og konstruktivt samarbeid mellom kunstnerisk leder Anne Stina Ness, kunstneren Øyvind Åstein, brukerrepresentantene fra Sandnes ressurssenter og ikke minst eiendomsavdelingen.

En av de seks steinskulpturene signert Øyvind Åstein

Foto: Jan Einar Henriksen

Rammen rundt de 6 steinskulpturene skapt av kunstneren Øyvind Åstein er universelt utformet og med fin med en hekk som skjermer mot innsyn på den ene siden og fin utsikt utover fjorden å den andre siden er det et håp at denne kunstneriske utsmykning vil bli en del av bruksområdet til beboere og besøkende ved Sandnes ressurssenter.

Utmykningen ved Fargeskrinet barnehage skal gjøres bedre tilgjengelig for svaksynte

Svaksynte
En kunstnerisk utsmykning kan føre til uventede problemstillinger, og vi gjør oss derfor noen erfaringer underveis. Ved Fargeskrinet barnehage er de tre ulike kunstneriske installasjonene hver for seg fine, men vi glemte desverre i første omgang å ta hensyn til de svaksynte. Ledelinjene til Ketil Sand burde ha kommet i tillegg til ordinære ledelinjer og de fine utsmykningene og versene til Sigurd Lindstrøm på de innvendige dørene i barenhagen er desverre utilgjengelige for den samme gruppen brukere. Vi har derfor tatt skritt for å rette opp dette og ser på mulighet til å lage en lydinstallasjon som kan beskrive en eller flere av Lindstrøms barnerim, utforming av skilt med punktskrift (blindeskrift) osv.

Merking
En annen utfordring vi jobber med i utsmykningskomiteen er merking av de ulike kunstverkene Risør kommune i dag besitter. Vi ønsker å etablere en fast utforming/layout, men som kan ha ulik størrelse som kan tilpasses de enkelte utsmykningenes behov. Merkingen vil få Risørs byvåpen og inneholde info om kunstner, kunstverkets navn mm, kunstverkets unike nummer og info bør også være tilgjengelig i punktskrift (blindeskrift) slik at vi også her ivaretar alle grupper sier utsmykningskomiteens leder Jan Einar Henriksen.

Synlige kunstverk/kunstnere
Skal Risør fremstå som en kunstnerby må vi også vise omverden at vi tar godt vare på de kunstverkene vi i dag har i kommunal eie. Det vil si at vi må ha lister over alle kunstverk med nr., navn, hvor de befinner seg, navn på kunstnere osv lett tilgjengelig på Risør kommunes hjemmeside slik at alle enkelt kan finne frem dersom de ønsker å se hva vi faktisk har.

Samtidig er det veldig viktig at vi ivaretar kunstverkenes og kunstnernes interresse også etter at kunstverkene er hengt opp eller utplassert. Alt for ofte ser vi at kunstverk bevist eller ubevist blir skult ved at det settes opp gjenstander uten at en ser helheten som lå til grunn da den kunstneriske utsmykningen ble etablert. Vi har med andre ord flere ting vi må ta fatt på fremover avslutter Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**