Tar sikte på å fjerne eiendomsskatten

Nes Venstre har ikke noe ønske om å tviholde på eiendomsskatten. — Finner vi rimelig inndekning, skal vi gjerne være med og fjerne denne skatten, sier Øystein Smidt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Nes Venstre var med å innføre eiendomsskatt i Nes, men vi sier ikke ja til eiendomsskatt for skattens skyld.

Nes kommune hadde i lengre tid slitt med økonomien da flertallet i kommunestyret valgte å innføre eiendomsskatt for å hjelpe på situasjonen. Uten eiendomsskatten ville kommunen måtte ha redusert tjenestetilbudet med 20 millioner kroner.

Bruker pengene selv om de er imot

Øystein Smidt

Foto: Privat foto

— Høyre sier de er imot skatten, men bruker velvillig pengene som kommer inn. Jeg synes det er urettferdig at de har sluppet belastningen med å innføre denne skatten, sier Øystein Smidt, som forventer at Høyre nå legger frem et eget budsjettforslag saldert uten eiendomsskatt når høstens budsjettforhandlinger starter.

— Det er slettes ikke umulig å fjerne skatten, men da må vi effektivisere og redusere tjenestetilbudet tilsvarende summen vi får inn fra eiendomsskatten. Finner vi rimelig inndekning, skal vi gjerne være med og fjerne denne skatten, sier Smidt.

Vil ikke utarme fremtiden
Nes Venstre ønsker på sikt å fjerne eiendomsskatten, men ikke før det er økonomisk forsvarlig for kommunen å gjøre det. Å følge FrPs forslag om å fjerne eiendomsskatten ved å forlenge avdragsperioden på kommunens lån er derfor ikke aktuelt for Nes Venstre.

— Det å øke avdragsperioden gir kommunen mer penger akkurat nå, men da skyver vi problemene foran oss, sier Smidt.

Nes Venstre ønsker å bygge opp en langsiktig og forsvarlig økonomi for kommunen, ikke å utarme fremtiden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**