Økonomiplan 2011-14

Fokus på universell utforming, opprettelse av bygningsvernsfond, vedlikeholdsplan, musikkterapeut og Helgelandsstipendiat for billedkunst

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Sak 108/10 Økonomiplan

Verbalforslag fra Venstre

Universell utforming

Universell utforming er en strategi for å hjelpe personer med nedsatt funksjonsevne til på en enkel måte å kunne bruke det offentlige rom og delta i samfunnslivet. Vefsn kommune skal utarbeide en egen plan for universell utforming som kan være en god strategi for å samle og konkretisere problemstillinger på alle relevante sektorområder.

Bygningsvernsfond

Vefsn kommune ser på muligheten til opprettelse av et Fond til restaurering og fornying av bygg og bomiljø i Mosjøen sentrum. Formålet med fondet er å gi økonomisk støtte til restaurering og/eller fornying av bygg og bomiljø i Mosjøen sentrum. Fondets midler benyttes til utbedringstiltak for enkeltbygg som tar sikte på bevaring av eller tilbakeføring til sentrums opprinnelige og karakteristiske byggestil eller nybygg hvor det kan dokumenteres merkostnad til fasademessig utforming og materialbruk som følge av tilpasning til sentrumskarakteren. Private, organisasjoner eller det offentlige bør kunne søke om støtte til planlegging, prosjektering og gjennomføring av kvartalsfornying, herunder miljøforbedrende tiltak, i indre gårdsrom i de lukkede kvartaler.

3. Vedlikeholdsplan for kommunale bygg og anlegg
Vefsn kommune utarbeider en vedlikeholdsplan for kommunale bygg og anlegg. Planen skal kartlegge behovene og økonomiske konsekvenser for vedlikehold.

4. Musikkterapeut
Vefsn Kommunestyret ber rådmann å få utredet mulighetene for opprettelse av musikkterapeutstilling. Stillingen kan benyttes i rehabiliteringsarbeidet ved sykehjemmene, Vefsn spes.ped. senter samt tilpasset undervisning i skolen og vil være et viktig bidrag til å følge opp kommunedelplan for omsorg kap. Kultur og helse.

5. Helgelandsstipendiat
Vefsn Kommune utarbeider i samarbeid med Helgeland Kulturinkubator og regionrådene på Helgeland kriterier for opprettelsen av et Helgelandsstipendiat innen billedkunst. Kjøp/leie av kunstnerbolig/atelier sees i sammenheng med dette prosjektet.

Franziska Wika

Venstre