Nordland trenger et filmfond

Nordland Venstre har besøkt multimedieselskapet News On Request AS i Bodø — filmselskapet bak tv-serien Himmelblå og filmen Død Snø. Vi trenger bedre innsikt i hverdagen til bedriftene. Venstre ønsker å samle ideer og forslag til konkrete tiltak som kan bidra til utvikling av Nordlandsamfunnet, sier May Valle (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Sjefprodusent Tomas Evjen i NOR, som står bak en rekke store og vellykkede prosjekter de siste årene, peker på at Nordland nå er i ferd med å bli produksjonsmessig akterutseilt ovenfor fylkene lenger nord.

Tromsø åpner i høst et sterkt kulturproduksjonsfond og Troms fylke har etablert Filmcamp i Målselv. Finnmark er rett rundt hjørnet med lignende blant annet rettet mot det samiske miljøet. Disse fondene krever ofte at man produserer filmen der pengene er. Dette fratar Nordland for produksjon som både gir store ringvirkninger og unik reklame for reiselivet.

Bjørg Helene Jenssen og fylkesråd May Valle (V) på besøk i Store Studio AS i Bodø. Sjefprodusent i N

Skal Nordland henge med, må man på banen. Hvis ikke kommer samtlige spillefilmer som trenger ekstra kapital til å havne lenger nord. Vi har allerede flere eksempler på at dette skjer, sier Evjen som ikke utelukker at han velger å spille inn samtlige interiørscener i storfilmen om Sulis i Kautokeino eller på Filmkamp dersom institusjoner og samprodusenter der går inn med penger i filmsatsningen om arbeideropprøret på Langvannsisen

De som for alvor har skjønt ringvirkningsbetydningen av en større TV eller filmproduksjon – og hva som skaper arbeidsplasser på sikt – satser på spillefilm og TV.serier. I Finnmark og Tromsø blir fond for denne type produksjon etablert ved hjelp RDA-midler, og vi har muligheten til å gjøre det samme eller lignende i Nordland, avslutter Evjen.

May Valle og Bjørg Helene Jenssen synes innspillene fra Evjen er viktige og tar de med seg i det videre arbeidet med å jobbe for flere kulturbaserte arbeidsplasser.
Vi trenger mangfold av arbeidsplasser i Nordland, både innenfor kultur, reiseliv, fiske- og landbruk, kunnskapsformidling og nye næringer som oppstår i koblingen mellom disse. Det er på tide vi ser at Nordland er mer enn industri og olje, sier Jenssen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**