Servitutt vil kunne sikre Urheia for fremtiden

Jeg er glad for at representantene fra Direktoratet for naturforvaltning under onsdagens befaring i Urheia pekte på muligheten for å etablere en statlig servitutt som en mulighet for å sikre Urheia mot fremtidig utbygging til boligformål sier leder i Venstre Jan Einar Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Urheia bør sikres for all fremtid.

Foto: Jan Einar Henriksen

I forbindelse med planene om utbygging på nordre del av Buviksplatået har bystyrets flertall hele tiden vært klare på at det i Urheia ikke under noen omstendighet skal etableres boligområde. Det samme flertall sendte da også i retur den første mulighetsanalysen med den begrunnelse at den kom for nær opp til Urheia.

Samtidig vedtok bystyrets flertall (de borgerlige partiene) at Urheia og den del av Buviksplatået som ikke utbygges skal fredes for ettertiden.

I løpet av prosessen og i ettertid er det skapt en usikkerhet omkring fremtidige politiske vedtak kan endre dette, og det er ved flere anledninger uttrykt klar skepsis til om bystyrets flertall vil stå ved sine lovnader i fremtiden.

Når nå representanter fra Direktoratet for naturforvaltning peker på muligheten til å sikre Urheia mot utbygging for all fremtid er det en glimrende måte å avslutte den del av debatten på en gang for alle uttaler leder i Risør Venstre Jan Einar Henriksen.

Når debatten om utbygging av nordre del av Buviksplatået er ferdig behandlet vil vi kunne etablere en tilsvarende servitutt for det resterende området av Buviksplatået som vi ikke ønsker å bygge ut. Jeg ser ikke bort fra at vi vil vurdere tilsvarende sikring av areal andre steder i kommunen for almennheten sier Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**