Norge på bunn i Europa

– Det er virkelig på tide at et så rikt land som Norge burde begynne å satse mer på tog. Vi trenger høyhastighetstog og vi trenger presise tog, skriver nyvalgt leder av Sør-Trøndelag Venstre, Petter Rønning, i et leserinnlegg som stod på trykk i Adressa lørdag 2/10. Hele innlegget kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Norge på bunn i Europa
Norge har rett og slett et elendig togtilbud. Vi har Vest-Europas verste og er på bunnen i Europa. Norge har en snittfart på 75 Km/t uten togbytte, og Frankrike stiller best med 227 km/t. I en rapport ifra UIC (den internasjonale jernbaneunionen) viser utviklingen for trafikk, fornyelse og vedlikehold for 13 europeiske land, og den forteller at Norge er på bunn.

Toget kommer

Foto: E.Pedersen

Det Norske jernbanenettet er så dårlig at mye av det kan ikke restaureres, men må legges på nytt, og dette er beviser på alt for dårlig jernbanesatsning over flere år. Så det er virkelig på tide at et så rikt land som Norge burde begynne å satse mer på tog. Vi trenger høyhastighetstog og vi trenger presise tog. Høyhastighetstog som tar oss fra Trondheim til Oslo på 4 timer, eller til/fra Steinkjer på 40 minutter. Vi kan få til 4 timer mellom Oslo og Bergen, 3 timer Oslo Kr. Sand og 80 minutter Oslo — Skien/Halden/Lillehammer. I tillegg å bygge ut et raskere togtilbud fra Tromsø — Bodø — Trondheim.

Vi må også få godstransporten over på tog. I dag går det ca 700 vogntog i døgnet mellom Oslo og Trondheim, og det ser ut som det blir flere; fordi det kanskje kommer nye reguleringer som begrenser høyden på trailere. Og myndighetene sier at mer av godstransporten må over på tog, men når transportører som Posten og Schenker blir tvunget til å frakte mer gods på bil pga tog- og jernbaneproblemer. Og dette sier mye over dagens jernbanesatsning. Når det reviderte statsbudsjettet kom (11-05-10) ble det bevilget 274 millioner mer på tog, og det positivt at regjeringen endelig tør å satse på tog. Men da må utbygningen skje, restaureringen og resultatene må synes.

Kun ved å bygge ut disse banene vil flytrafikken gå drastisk ned, vi blir ikke like avhengig av fly som vi er i dag, og vi kan takle en flykrise mye bedre en vi har gjort denne gangen. Vi vil spare miljøet for CO2 utslipp, men ikke minst; menneskeliv.

Petter Rønning
Leder i Sør-Trøndelag Unge Venstre