Fremtidsrettede klimatiltak i Furulunden

Miljø- og klimaplanen for Mandal kommune, som ble vedtatt etter initiativ fra Venstre, la føringer for at kommunen bør satse på fornybare energiløsninger for offentlige bygg. Ved Furulunden har det vært vurdert å etablere et flisfyringsanlegg, men nå har kommunen kommet opp med en mer fornuftig løsning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Fremtidsrettet energi- og klimapolitikk i Mandal
Leserinnlegg publisert i Lindesnes Avis og i Fædrelandsvennen

Mandal kommunes arbeidsgruppe for energi- og klima har lansert en spennende løsning for nærvarmeanlegg for de offentlige bygningene ved Furulunden. Arbeidsgruppen foreslår overfor

Barn i Furulunden friområde Mandal

Foto: Arkivfoto, mandal kommune

driftsstyret og bystyret at i stedet for å bygge et flisfyringsanlegg på Speilen, bør energibehovet dekkes av varmepumper basert på grunnvarme fra 80 energibrønner som planlegges boret i området mellom svømmehallen og Speidertomta. Energien fra varmepumpene vil ytterligere bli forsterket ved tilførsel av energi fra solfangere. Den nye isbanen på Speilen vil gi overskuddsvarme ved innfrysning, og vil fungere som solfanger om sommeren.

Dette er en meget fremtidsrettet løsning, som bystyret bør stille seg positiv til. På denne måten

Solfangere

unngår man et skjemmende flisfyringsanlegg i Furulunden, med behov for omfattende vogntogstrafikk for tilførsel av flis ved skolene og det planlagte leke- og aktivitetsområdet på Speilen.

Kommunens bygg- og eiendomsavdeling etablerer nå et tilsvarende varmepumpeanlegg i mindre målestokk på Orelunden. Det er på denne bakgrunn grunn til å rose bygg- og eiendomsavdelingen for nytenking og for å komme opp med bærekraftige forslag til miljøtiltak i kommunen vår.

Stein Inge Dahn

Samtidig er det viktig å ikke glemme at også flisfyring bør være en viktig energiform i Mandal i fremtiden, der hvor forholdene ligger bedre til rette for det enn på Speilen. I Mandalsregionen har vi store verdifulle bioenergiressurser, som bør utnyttes i tett samarbeid med landbruksnæringen.

Stein Inge Dahn
Styremedlem Mandal Venstre