Uttalelse: Matematikk uten deling

I rapporten "Matematikk for alle", som ble lagt frem 1. juni i år, foreslås det at matematikkfaget i grunnskolen skal deles inn i to; en basisdel som kvalifiserer for opptak til praktisk matematikk i videregående, og en utvidet del som sammen med basisdelen kvalifiserer til teoretisk matematikk i videregående. Venstre mener forslaget hviler på flere grunnleggende feiloppfatninger om hva som bidrar til god læringskultur og et godt læringsmiljø i skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


I tall fra år 2000 kommer det fram at 70 prosent av matematikklærere i barneskolen og 40 prosent av matematikklærerne i ungdomsskolen hadde mindre enn 30 studiepoeng i faget, noe som taler for at problemet er betydelig. Venstre vil styrke matematikkfaget gjennom å innføre en 5-årig lærerutdanning og gi alle lærere rett til etter- og videreutdanning.

I tillegg tyder forskning på at trygge og stabile læringsomgivelser er en sentral del, både for læringsmiljøet og for læringsutbyttet. Venstre mener en bedre løsning er å gjøre det lettere for ungdomsskoleelever som er spesielt faglig dyktige å ta fag fra videregående opplæring.

Venstre er opptatt av elevers og foreldres frie valg i utdanningen, men motstander av forslag som vil gjøre de langsiktige valgmulighetene mindre for den enkelte. Mennesker blir aldri utlært, spesielt ikke i ungdomsskolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**