Berører ikke NKSH

Rolf Austgard er fornøyd med at ordføreren reagerer på detasjementbasen for 6 helikopter på Håkonsvern, men han berører ikke nasjonalt kompetansesenter for helikopter (NKSH)i sitt seneste, lange leserinnlegg, noterer lokallagslederén i Målselv Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Helikoptersatsing i nord
Av: Rolf Austgard, Leder Målselv Venstre

Det var klokt av ordfører Viggo Fossum å ta pennen fatt for å klargjøre sitt syn på helikoptersatsingen på Bardufoss, Nye Troms torsdag 30. september, noe sent i forhold til regjeringens behandling av et Nasjonalt Kompetansesenter For Helikopter (NKSH) og Statsbudsjettet for 2011, men allikevel fornuftig.

Nordområdesatsingen
Regjeringens bestilling av en studie for et NKSH knyttet til Forsvarets anskaffelse av NH-90, hvor kompetansesenteret skal lokaliseres til Sola med en satellitt på Bardufoss for å dekke nordområdene forbigår han i stillhet. En satsing som hører hjemme i nord på grunn av nærhet til de prioriterte operasjonsområdene og ikke minst som en del av regjeringens Soria Moria- erklæring, nordområdesatsingen og nye byggesteiner i nord.

Håkonsvern
Når det gjelder detasjementbasen for 6 helikopter på Håkonsvern har Fossum sammenfallende syn med Målselv Høyre og Målselv Venstre. Det gir ingen mening å bygge en detasjementbase på Håkonsvern for 180 millioner kroner og med 60 ansatte for å fly 120 landbaserte timer i året for øving med Fregatt, som ligger ved Håkonsvern.

En helikopterbase i Norge
Nasjonaløkonomisk og operativt er det gode argument for å satse på en helikopterbase i Norge, med et detasjement på Rena for samvirke med Hæren, et detasjement på Håkonsvern for nødvendig oppøving i samvirke med Fregatt og egne avdelinger/detasjement for redningshelikoptrene. Med et militært kompetansesenter og styrkebrønn for helikopter på Bardufoss flystasjon vil vedlikehold og trening for kystvakt-, fregatt-, taktisk/transport- og redningshelikoptre bli kostnadseffektivt slik at ressurser kan frigjøres for deltagelse i øvelser og operative oppdrag.

Samarbeid

Et konstruktivt samarbeid med næringslivet i regionen, Universitetet, Fylkeskommunene, flyfagskolene, lokale, regionale og nasjonale politikere vil kunne utvikle Bardufoss flystasjon til et nasjonalt tyngdepunkt for helikopter. Initiativet til et slikt samarbeid burde ordføreren ta i samarbeid med lokale og regionale politikere, kommunens administrasjon og Næringshagen i Målselv. Foreløpig er det bare å vente på hva som står om et mulig NKSH og nordområdesatsingen i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2011, som kommer tirsdag 5. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**