Kva skjedde i kommunestyret 20. september?

Her kjem eit innblikk i kva som hendte i kommunestyret 20. september, sett med Venstre-auge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Oppsummering av KS 20.09.10.

Sak 070/10: Det var 14 referatsaker. En av disse tilstandsrapport for skolene i bygda. Per Espen Fjeld (V) tok opp denne saken og viste til at skolene i Bø skårer relativt lavt. Det var også en sterk økning i barn som trenger ekstra oppfølging. Det som imidlertid bekymrer oss mest er at mobbing øker i barneskolen, også mer enn landsgjennomsnittet. I henhold til lovverket skal også denne rapporten behandles av kommunestyret og ikke kun tas til orientering. For skolepartiet Venstre er dette svært viktig og problemene kan nok ha sammenheng med en trang økonomi ved skolene.

Sak 071/10: Det ble gitt kommunal garanti for Midt-Telemark Næringspark under forutsetning at Sauherad gjør det samme. Enstemmig.

Sak 072/10: Utvidet interkommunalt arkivselskap. Enstemmig.

Sak 073/10: HiT sin strategisk plan 2010 — 2014. Venstre understreket behovet for å trygge og styrke HiT avd. Bø. Enstemmig tatt til orientering.

Sak 074/10: Godtgjørelse for politikere. Det ble enstemmig vedtatt å nedsette et utvalg tilsvarende de som gjennomgikk ordfører/ varaordfører sin godtgjørelser. En må spesielt se godtgjørelsen til private næringsdrivende.

Sak 075/10: Evaluering av streiken i sommer. Tatt til orientering.

Sak 076/10: Garanti for lån til Solbakken bufellesskap. Enstemmig.

Sak 077/10: Eierskap til tomt for Solbakken bufellesskap. Enstemmig.

Sak 078/10: Forvaltningsrevidering av Åpen omsorg. Tatt til orientering, men det var noen kritiske røster som også peket på styringen av enheten som et problem.

Olav Kasland

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**