Det var fornøyelig å være til stede på Toneheim. Her stilte Jernbanens arbeiderlag og pensjonerte lokførere opp for å forsvare toget. Panelet besto av Erik Ringnes og jernbaneentusiastene Asbjørn Opaas og Chris Castberg. Mirjam Engelsjord var møteleder.
Diskusjonen om å legge jernbanen i tunnel fra Espern til Furuberget håper Opaas og Castberg skal frigjøre indrefileten i Hamar, Espern-området. I dag er det rustent jern som hindrer å trekke Mjøsa inn i byen.
Ordfører Einar Busterud og varaordfører Christel Meyer ble beskyldt for å være negative. Ordføreren sa han ikke har noe imot at jernbanestasjonen bygges under bakken, men en slik løsning er beregnet å koste nærmere tre milliarder kroner.
– Vi må for all del ikke stille oss slik at vestsida av Mjøsa blir valgt som traséløsning for dobbeltsporet jernbane. Hamar må ikke si nei til innovasjon og nytenking. Venstre får går til Riksantikvar Holme og be det tidligere Venstre-medlemmet om å gå krysse noen spor på Espern. Han har jo villet frede 20 ubenyttete spor, sa Busterud.
– Vi er bekymret for at dobbeltsporet bare er planlagt til Sørli i Stange i første omgang. Her må vi være pådriver for hele strekningen Eidsvold Hamar, sa Bogdan Jankov i Jernbanens arbeiderlag.
Tekst fra Hamar Arbeiderblad 29.9.2010