Hvordan kommunisere for å få økt bosetting og næringsutvikling

Kommunikasjon er et av flere viktige element Risør må ta stilling til for å få til økt bosetting og næringsutvikling i Risør. Det er derfor viktig at det både politisk og admenistativt jobbes for å etablere en felles kommunikasjonsstrategi for Risør. Det igjen betyr igjen at vi må være villige til å avsette de midler som er nødvendig i budsjettet fremover for å nå våre mål uttaler leder i Risør Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Fylket er en naturlig samarbeidspartner for å få til økt næringsutvikling i Risør

Foto: Jan Einar Henriksen

Risør står midt oppi en evaluering av den administrative og admenistrative organiseringen av Risør kommune. Samtidig er det åpenbart at Risør må få på plass en ny næringssjef hvor “selger” egenskapene må være av stor viktighet.

Skal Risør få ønsket vekst må vi samtidig være villig til å ville midlene – dvs avsette tilstekkelig midler på de neste års budsjett.

Det innebærer også at vi må ta en åpen debatt om vår næringssjef fortsatt skal være en kommunal oppgave eller om vi skal tenke alternativt og nytt og se for oss en AS løsning hvor vi også inviterer næringslivet til å delta?

En annen side vi må diskutere er om vi ikke også må ta med oss de omliggende kommunene i en slik nyskapende vinkling. Det er åpenbart at vi vil oppnå mer dersom vi samarbeider i større team og tenker utover sine egne behov.

Dagens unge ønsker seg attraktive boligområder med god bokvalitet – de ønsker seg en god banehage og en god skole, men de kan godt jobbe innenfor en reisetid på +/- en time – særlig om vegen er sikker.

Det vil si at vi i Risør har et naturlig jobbpotenesiale som geografisk betegner Lillesand i vest og Porsgrunn/Skien regionen i øst. Innenfor denne avgrensingen har vi sykehus, fylkesadministrasjon, sterke regionsfunksjoner, universitet og høyskoler, oljerelaterte virksmheter og en rekke andre virksomheter med muligheter for jobb og utdanning.

For Risør Venstre er det viktig at Risør kommune innen kort tid etablerer en felles informasjonsstrategi og en godt fundert næringsetat som etableres på en slik måte og med tilstrekkelig økonomi slik at de kan selge Risør og regionen på en god måte. Her er det også viktig at Fylket, Siva og andre aktører deltar og bidrar til å sikre økonomien i et felles næringsprosjekt, gjerne utenfor den kommunale drift.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**