Ut og prate politikk

En hvit og grønn 79-modell folkevognsbuss i Gudbrandsdalen har hatt mye å gjøre og langt å kjøre de siste ukene. Nord-Fron Venstres Mikkel Dobloug har vært på bedriftsbesøk. Da spares det ikke på effektene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

– Jeg har lært enormt mye av denne bedriftskampanjen, sier Mikkel Dobloug. Som gründer og eier av en suksessfull reiselivsbedrift skulle man kanskje tro at han var kjent med de fleste bekymringene som kom til å bli løftet. — Men bedriftenes utfordringer er så enormt forskjellige at man alltid har noe å lære.

Møte, mennesker

Foto: Microsoft

1000 bedrifter på 20 dager
Venstres bedriftskampanje høsten 2010 — som gikk fra midt i august og etter planen ble avsluttet etter første uka i september — hadde en ambisiøs målsetning. Til sammen skulle organisasjonen besøke 1000 bedrifter fordelt på stortingsgruppe, fylkeslag og lokallag, og lytte til innspill, lære av mange av de vi skaper politikk for, være ombudsfolk på jobb.

Bak kampanjen stod blant annet Venstres nye leder Trine Skei Grande. – Hensikten er først og fremst å få innspill til vår nærings- og småbedriftspolitikk både lokalt og nasjonalt, men også å skape et sammenspleisa lag av våre folk som trekker i samme retning. Det skader ikke at vi utad skaper inntrykk av et parti som jobber for samme sak lokalt, regionalt og nasjonalt, ler hun.

Forberede den store kampanjen
Venstre har de siste årene ikke hatt en sterk tradisjon for kampanjevirksomhet – i motsetning til mange andre partier og organisasjoner. — En av mine målsetninger som leder er å gjøre noe med dette, sier Skei Grande. — Jeg er overbevist om at å skape en kultur for felles løft vil gi oss felles løft også i den største av alle våre kampanjer, nemlig valgkampen, sier hun og avslører at organisasjonen trolig legger opp til flere kampanjer fremover, til faste tider på året.

Mikkel Dobloug og Venstremikkel-bilen

Foto: Kjartan Almenning

Mikkel Dobloug er helt enig i at Venstre trenger en kultur for fellesinnsats og samordna budskap. Sammen med fylkesleder Eivind Brenna har han hittil besøkt 13 bedrifter. — Denne kampanjen lærer oss flere ting. Vi lærer at det ikke er farlig å snakke med velgerne våre — og det må vi gjøre hvis vi skal gis tillit i valg. Vi lærer hva som skjer på grasrota og får tilbakemeldinger på det vi gjør. Ting ser litt annerledes ut i politikken enn ute blant folk flest, også lokalt, tror han. — Og så lærer vi hvordan politikerne blir oppfattet og hvordan folk ser på Venstre. Det betyr at vi kan bruke dette til å bli bedre og spissere i budskapet, nasjonalt så vel som rundt i kommunene.

Venstremikkels bil
Den hvite og grønne folkevognsbussen kjøpte Dobloug i Normandie, og kjørte den til Norge i bitende kulde midt på vinteren. — Det var så kaldt i bilen at det ble varmere om jeg rulla ned vinduene, påstår han. Hjemme i Norge tok han frem lakkeringsutstyret og pussa den opp til en praktfull kampanjebuss for Venstre og Venstremikkel. I bakluka er det installert et lite kaffekjøkken. I bussen er seter erstattet med en sofakrok, og det er bygget hyller som er fylt opp med Venstre-materiell og litteratur om liberalisme, til utdeling når Dobloug setter opp stands. Hvilket han gjør med jevne mellomrom, valg eller ikke valg.

Vel vitende om at jeg trolig deltar på et av de mer stuntpregede innslagene i kampanjen, tar jeg plass på passasjersiden. Mine bekymringer over at førerhytten ikke er like blankpusset som resten av doningen, blir raskt avfeid. — Har den kjørt fra Normandie, kommer vi nok til Fåvang og tilbake, mener Dobloug.

Mikkel Dobloug besøker Anni Byskov og Annis pølsemakeri

Foto: Kjartan Almenning

Annis pølsemakeri
Første stopp er Annis pølsemakeri, som ligger i Ringebu og er den eneste spesialiserte slakterforretningen i Oppland. Anni Byskov er opprinnelig dansk, og har bygget opp forretningen med 9 årsverk fra grunnen. Kundegrunnlaget er for det meste tilreisende. — Så her vil vi ikke ha noe E6 i tunnel, takk!

Doblougs poeng om at bedriftenes utfordringer varierer stort, blir raskt bekreftet. For pølsemakeriet er det en utfordring at den offisielle telledatoen for bestander i landbruket — som bestemmer tilskuddet til bonden — er 1. august. — Da er det jo ingen som slakter dyrene sine i grillsesongen, og vi må tulle rundt med frosne sorteringer i stedet for å selge ferskvare og god biff, forteller Byskov.

Formuesskatt
Videre går turen til et byggefirma som har laget hus i snart 50 år og som tidvis har hatt en nisifret omsetning i året. Nå selger eieren og gründeren seg ut — noe motvillig. — Grunnen til at jeg trekker meg ut er at når bedriften investerer i produksjonsutstyr og materiell så må også jeg betale formuesskatt av det. Det er årsaken til at man ikke vil investere når man når min alder. Det er synd, for det hemmer vekst. Pengene blir ikke plassert der de burde blitt plassert, nemlig i bedriften, sier mannen som foretrekker å ikke navngis, men som har mange råd å gi til Venstre. Mikkel Dobloug lytter og noterer flittig, stiller spørsmål, prøver å ikke si så mye selv om det er vanskelig.

Fisk, oppdrett

Foto: Tone Rasmussen

– Sånn ser vi at de som skaper arbeidsplasser er opptatt av vidt forskjellig ting, sier Dobloug i bilen hjem. — Jeg har vært hos en sykkelreperatør som stort sett tar inn ufaglært og litt sosialt ustabil arbeidskraft, og som etterlyser en arbeidsgivergaranti. Jeg har vært hos en interiørforretning drevet av fire kvinnelige gründere, som har stort varelager og som direkte trues av formuesskatten. Jeg har vært hos verksteder som er opptatt av lærlinger, og hos overnattingssteder som ikke tør å ansette eldre fordi de kan gå overende dersom de ansatte velger å ta ut AFP som bedriften må betale for. Og jeg har vært hos sesongorienterte arbeidsplasser som bruker store ressurser på opplæring av utenlandsk arbeidskraft, men som taper arbeidskraften til andre norske bedrifter når sesongen er over.

Utelukkende positiv respons
De fleste er fornøyd med skattenivået, selv om mange trekker fram enkeltskatter som bør fjernes. Men aller mest er de opptatt av en fornuftig forvaltning av statens penger, sier Dobloug. — Og det er jo slik bedriftseiere gjerne tenker.

– Jeg har utelukkende blitt tatt godt imot. Jeg og Eivind har blitt møtt med alt fra omfattende lysbildepresentasjoner til enkle samtaler over kaffebordet. Én mente det var nesten som julekvelden. Han hadde prøvd å få ordføreren i tale i lang tid, men aldri lyktes. Han hadde ikke stemt siden 70-tallet, men nå økte sjansen, ler Dobloug. — Ikke minst er de fleste fornøyd med at vi dukker opp når det ikke er valg. De er lei av politikere som stikker innom en uke før valget. Samtidig har flere sagt at det ikke nytter å bare stikke innom. De forventer oppfølging, og følger med på resultatene som kommer. Så det er ikke over ennå!

Venstres stortingsgruppe i 1. mai-tog under parolen

Venstres stortingsgruppe i 1. mai-tog under parolen “bedre rettigheter for selvstendige arbeidere”.
Foto: Facebook / Selvstendige Arbeidere krever like rett

Følges opp av partiet
Mikkel Dobloug har helt rett. Rapporten som sendes inn i hundretall fra lokallag og fylkeslag over hele landet, blir summert opp og inngår som en del av arbeidet til Venstres næringspolitiske utvalg. De forbereder neste års landsmøte, der næringspolitikk er tema.

Trine Skei Grande avslutter: – Vi har fått mange tilbakemeldinger fra folk som melder om fantastisk god stemning både i bedriftene under besøket og i lokallaget etter besøket – særlig etter at man fant ut at bedriftsbesøk verken var farlig eller spesielt arbeidskrevende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**