Lei av rødgrønt — skeptisk til blå-blått?

I dette innlegget reflekterer Gunn-Vivian Eide over hvilken betydning det har når Venstre nå er i ferd med å bli stående alene igjen i sentrum, og hvilke muligheter det eventuelt kan gi for Bergen Venstre etter neste valg

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Gunn-Vivian Eide

Foto: Ole Morten Melgård

Meningsmåling er ikke valg, men mye tyder på at et flertall av velgerne har fått nok av det rødgrønne flertallet i Norge. Ulovlige kraftpenger og monstermaster i Hardanger er åpenbare rødgrønne feilskjær, men trolig har velgerne også fått nok av sentralstyring fra en regjering uten miljøpolitiske ambisjoner, med angst for private løsninger, ukritiske planer om økte skatter og manglende forståelse for behovene til småbedrifter og grundere.

Hva skjer nå da?
Erna Solberg seiler opp, og en regjering med H og FrP, med eller uten KrF på slep, virker ikke lenger som et usannsynlig mareritt. Men det må da være flere enn meg som ikke er klar for blå-blått? FrP og Høyre vil ikke kunne stå for et miljøpolitisk trendskifte – oljeboring i Lofoten og billigere bensin er vel mer sannsynlig. Og de som opprøres over at barnefamilier hentes midt på natten for utsendelse, kan vel knapt forestille seg hvordan Jern-Erna og Snikislamiserings-Siv kommer til å gå fram overfor asylsøkerne. Høyre og FrP hevder de er velferdspartier, men er det virkelig mulig å kutte dramatisk i skattene uten å enten bruke mer oljepenger eller redusere velferden? Venstre representerer den gylne mellomvei i det politiske landskapet, vi kombinerer sosialt ansvar med mer frihet. Venstres politikk oppleves dessverre ofte som litt for komplisert, kanskje fordi vi innser at tabloide løsninger sjelden kan brukes når både miljø, velferd og næringsliv skal styrkes.

I Bergenspolitikken har vi de siste årene hatt rikelig anledning til å observere hvordan politikk basert på H, FrP og KrF arter seg.
Vi har et byråd som har vært så opptatt av å redusere eiendomsskatten at både velferden og budsjettbalansen er truet. De tapper kommunale og interkommunale bedrifter og snikbeskatter sentrumsbeboere med økte avgifter for boligsoneparkering. Biltrafikken og forurensningen øker. Næringslivet roper på bedre fremkommelighet og har skjønt at køprising vil være bra både for næringsliv og for miljø. Monica Meland sitter fast i meningsløse ideer om at køprising går ut over småbarnsfamilier. Hva med å heller gi folk barnehage der de bor – i stedet for på Sandsli! Bybanen er en suksess, nesten alle vil ha den videre til sin bydel. Men byrådet har brukt opp bompengene helt frem til 2025 uten å komme lenger enn til Lagunen. Svaret på alle disse problemene er selvfølgelig ikke å erstatte det blågule byrådet med et rødgrønt byråd. Svaret er at Venstre må bli større, og politikken til de andre må avgjøre hvem vi skal samarbeide med.

Etter mitt skjønn kan Venstre delta i 2 ulike byråd, enten sentrum-Høyre eller sentrum-AP. Bergen trenger køprising, bybane til alle bydeler, sprøyterom og sykkelsatsing, Venstre støtter byrådets kamp for "nordsjøturnuser" i bofellesskapene, men smartere løsninger er ikke nok; vi trenger også mer penger for å sikre kvalitet i skolen, kultursatsing og et anstendig velferdstilbud. Derfor må nye og rettferdige takster for eiendomsskatten prioriteres fremfor å redusere denne skatten. For vår tomannsbolig i sentrum har vi fått ca 600 kr pr år i skattelette av byrådet. Jeg sier takk, men nei takk! Bysamfunnet taper ca 160 millioner kr pr år. Byen trenger disse millionene mer enn hver enkelt huseier trenger noen hundrelapper i skattelette. Bergen trenger Venstre!

Nasjonalt har Senterpartiet slått rot i det rødgrønne, KrF er i fri flyt mot Høyre.
I øyeblikket ser det ut til at Venstre kan bli stående alene igjen i sentrum. Det trenger ikke å være en ulykke. Uten særinteressepartiene SP og KrF øker muligheten for å dyrke det grønne og liberale sentrum. Jeg er 100 % sikker på at langt flere enn 4-5 % ønsker en løsning som verken er rødgrønn eller blå-blå. Og langt flere er opptatt av å sikre velferdsstaten og miljøet samtidig som vi gir småbedrifter og grundere bedre vekstvilkår. Venstre vil fjerne arveavgiften og redusere formueskatten, men ikke ukritisk redusere skattene. Vi vil heller innføre grønne skatter som gjør det lønnsomt å skape — ikke å forurense. Vi ønsker et mer liberalt samfunn der personvernet styrkes og der innvandrere tilbys en ærlig dør inn i Norge via arbeid og integrering. Vi kjemper mot forurensning og mot monstermaster, for fornybar energi fremfor oljeboring i Lofoten, for sykkelveier og køprising i byene som alternativ til forrensing og kø. Verken rødgrønt eller blå-bått? Du bør sjekke ut Venstre neste gang du stemmer!

Gunn-Vivian Eide

Politisk nestleder i Hordaland Venstre

Innlegget sto på trykk i Bergens Tidende 24. september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**