Venstrefolk på befaring med Oslofjordens Friluftsråd (OF)

Karin S. Frøyd fra Venstre var nylig på befaring med Oslofjordens Friluftsråd (OF) ytterst i Oslofjorden, nærmere bestemt til skjærgården øst for Nøtterøy. De årlige befaringene som OF har, omfattet nå på sensommeren områdene ved Bolærne og Fulehuk fyr, kan Karin S. Frøyd fortelle. Hun er medlem i rådet for OF, innvalgt fra Vestfold fylkeskommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Styremedlem i OF Inger Johanne Bjørnstad (Akershus V) sammen med Karin S. Frøyd i tårnet på Fulehuk fyr

Foto: Privat

– Vi var i land på Mellom Bolæren og Rønningen kystledhytte. Her fikk vi god informasjon om historien og om nåværende aktiviteter. Ferden gikk videre forbi Østre Bolæren og endte opp på Fulehuk fyr. Fyret er nedlagt, men er nå også kystledhytte med mange overnattingsplasser. Underveis på båtturen var det også informasjon fra Skjærgårdstjenesten om dets mange gjøremål og utfordringer ved Øystein Hovde.

Med på turen var også miljøvernrådgiver Ronny Meyer fra Nøtterøy kommune.

Poenget med slike befaringer er å gjøre rådet og styret kjent med Oslofjordens geografi, få kunnskap om OFs aktiviteter og få en forståelse av områdene når saker seinere dukker opp til behandling, eventuelt ta initiativ til å reise nye saker, uttaler Karin.

Leirskoleelever på vei inn til Østre Bolæren

Foto: Karin S. Frøyd

Følgende problemstillinger var blant annet aktuelle i styremøtet som fulgte etter befaringen:
OFs historie og første avtaler med Forsvaret om bruk av øyer til friluftsliv tilbake til 1930-tallet. Avhending av forsvarets områder med særlig fokus på de tre Bolærne-øyene. Østre Bolæren i dag, herunder OFs avtale med hensyn til Kommandantboligen. Mellom Bolæren, småbruket Rønningen som kystledhytte.

OFs natur og friluftsveiledning på Mellom Bolæren. Avhending av Kystverkets eiendom Fulehuk, nåværende status — Ytre Oslofjords rolle p.t. Friområdet Dunholmen — status. Landskapsvernområdet Ormøy — Færder status i planlegging og forvaltning. Bøyer i naturhavner og Nøtterøys holdning til dette. Skjærgårdstjenestens enhet "Færder" — utfordringer og behov.

Den som er interessert i å lese mer om OF, klikk dere inn her:

Utenfor kystledhytta på Mellom Bolæren, fra v.: Tom Sørum (OF), Karin S. Frøyd, Rune Svensson (OF) og Anne Sjømæling (OF)

Foto: Privat

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**