Ønsker å rydde Flisvikområdet

Som den miljøbevisste ordførerkandidat Dag Jørgen Hveem er, for det grønne miljøpartiet Venstre er det nyskapende men ikke uventet at han nå tar til orde for at Risør kommune skal forskottere rydding i det gamle fabrikklområdene i Flisvika. Jeg har fått mange henvendelse både fra fastboende og besøkende sier Dag Jørgen Hveem som nå ønsker at Risør Venstre skal ta opp saken i formannskapet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Dag Jørgen Hveem slår et slag for miljøet i Flisvika

Foto: Jan Einar Henriksen

Jan Atle Dolsvåg, som er en av utbyggerrepresentantene stiller seg positiv til forslaget og sier at utbyggerne også har vært i kontakt med Risør kommune for å ferdigstille miljøgata i Tangengata nå slik at alt er klappet og klart når utbyggerne iverksetter planene.

Iflg. Dolsvåg er de i forhandlinger med aktuelle samarbeidspartnere og kommer dette på plas ser han ikke bort fra at de starter en salgsprosess i løpet av våren 2011. Selve utbyggingen ser han for seg i tre etapper og de regner med at byggingen av de ulike ubyggingstrinn starter når de har solgt 50 % av leilighetene – dvs et salg på rundt 15-20 leiligheter i første byggetrinn.

Dag Jørgen Hveem ønsker at Flisvika skal ryddes.

Foto: Trond Svenningsen

Dolsvåg opplyser også at utbygger naturligvis vil dekke sin del av kostnadene ved etablering av miljøgaten i Tangengata – det vil enten skje ved at de forskutterer beløpet eller at de stiller en bankgaranti for kostnadene. Risør kommune har for sin del behov for å ordne med vann, kloakk etc i gateløpet før det etableres en miljøgate og de er kostnadsbesparende for begge parter dersom jobben gjøres under ett og ferdigstilles før utbyggingen i Flisvika iverksettes.

Aller helst ser jeg jo at utbygger starter utbyggingen i Flisvika slik at kommunen slipper å iverksette tiltak for å forskjønne området avslutter Dag Jørgen Hveem, som tror de øvrige politiske partiene vil støtte opp om Venstres forslag i formannskap og bystyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**